mgm nvj maart

— vrijdag 27 mei 2016, 10:02 | 6 reacties, praat mee

Kun je leven van 13 cent per woord?

Kun je als freelancer leven van een woordtarief van 13 cent? En wat te denken van 42 euro per foto? Dat kan best, rekent zakelijk directeur Bart Verkade van de Persgroep voor. En, de Persgroep kent ook hogere tarieven. Want de markt bepaalt uiteindelijk de prijs.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

J.C. Roodenburg, 27 mei 2016, 21:53

Bart Verkade, die er zelf trouwens ook niet slechter op is geworden, denkt dat ervaren freelance journalisten zelfs met 13 cent per woord kunnen volstaan. Natuurlijk is de markt met een enorm aanbod van freelance journalisten ‘down’. Ik heb ooit voor een vakblad in de haven 45 cent per woord gekregen. Was daarna gezakt tot 35 cent per woord. Nog niet slecht. Gelukkig heb ik een redelijk pensioen van laatst het Rotterdams Dagblad (tot september 2005 een zelfstandig gemaakte krant) waar Bart Verkade op het nippertje het begin van zijn carrière heeft gemaakt. Op de economieredactie betaalde we toen al freelancers 25 eurocent per woord en sommigen zelfs meer.  Ik heb destijds getracht de voortreffelijke financiële columnist Koelewijn (thans hoogleraar) binnen te halen voor 250 euro per column maar een van de hoofdredacteuren (wijlen) vond het te duur en de toenmalige GPD wilde deze niet bekostigen.

bartebisch, 1 juni 2016, 13:38

De wonderfreelancer van Bart Verkade is kennelijk in staat om maandelijks meer dan zestig reportages te schrijven voor de Persgroep. uitgaande van zeshonderd woorden per artikel.  Dit riekt niet alleen naar een vast dienstverband, dit zijn drie banen in een persoon. Schandalig dat Verkade de verslaggever zo laat afbeulen. Ik ben trouwens benieuwd wat de Belastingdienst vindt van de praktijken van De Persgroep. Volgrens mij moet je als freelance journalist drie of vier opdrachtgevers hebben. Als je al dag en nacht werkt voor de ene, hoe kun je dan nog werken voor een tweede, derde en eventueel vierde opdrachtgever? 

bartebisch, 1 juni 2016, 13:47

Een ongelooflijk kortzichtige visie van Bart Verkade. Nog altijd menen krantenbazen dat een rendement van twintig procent heilig is. Als de lezers net zo massaal weglopen als de adverteerders dan kun je dat alleen in stand houden door mensen te ontslaan en de prijs van het abonnement te verhogen. Als dat ook niet meer kan, zo redeneert Verkade, dan moeten de freelancers eraan geloven.  Kortom, een oliedomme strategie. De Persgroep maakt eenheidsworsten van de regionale kranten, omdat dat het goedkoopste is. Het is een heilloze rampweg naar beneden. En daarna? Wellicht dat Verkade als laatste salaris gaat inleveren. Of zijn baan.

bartebisch, 2 juni 2016, 09:30

Freelance fotograaf wordt gebeld door een van de regionale kranten van de Persgroep. Of hij een foto wil maken van sportwedstrijd. Voor 42,50 euro. Daarvoor moet hij 130 kilometer rijden (retour), de wedstrijd deels bijwonen en de foto bewerken. Pakweg 4 uur werk. Ofwel een tientje en cent per uur. De fotograaf zei ‘nee’.

Andreas Schelfhout, 3 juni 2016, 19:14

“We hebben enorme bedragen geïnvesteerd in de regionale kranten.” Bart Verkade bedoelt natuurlijk: weggezogen.  De Gelderlander bijvoorbeeld telde nog niet zo lang geleden 172 redactieleden, was gehuisvest in een prachtig gebouw aan de Waal, beschikte over eigen persen, had een dicht net correspondenten in het hele verspreidingsgebied, vele, vele freelance medewerkers en het aantal abonnees naderde de 200.000.  Toen kwamen de uitzuigers. Het krantengebouw werd gesloopt, de grond verkocht, de persen verdwenen, idem het grootste deel van de redactie. De citroen is bijna uitgeknepen, op 13 cent na….

joop@lahaise.nl, 7 december 2017, 20:41

Misschien wordt het tijd voor een echte journalistenvakbond, die ook opkomt voor freelancers en redacteuren van kleine titels. Interessant wat de leraren in de basisonderwijs op dit moment doen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.