— donderdag 30 oktober 2008, 10:37 | 4 reacties, praat mee

Kredietcrisis zegen voor Limburgse kranten

Dat het Britse krantenconcern Mecom in zwaar weer verkeert,  kan bijzonder gunstig uitpakken voor zijn twee Limburgse kranten, Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad.

Laatste wijziging: 30 oktober 2008, 11:45

Een koersval van bijna 90 procent binnen drie maanden, het overkwam Mecom, eigenaar van de Limburgse kranten. De bodem lijkt nog niet in zicht. Het klinkt gek, maar beter nieuws kunnen Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad zich niet wensen.

Mecom kocht de Limburgse kranten twee jaar geleden voor 200 miljoen euro, en betaalde daarna nog eens zo’n 700 miljoen voor krantenuitgeverij Wegener. Met de kredietcrisis als verwoestende catalysator was Mecom vorige week nog slechts 63 miljoen euro waard op de markt en dat bedrag is inmiddels verder verdampt tot zo’n 50 miljoen euro (stand eind oktober).

Een enorme schuldenlast van, zo melden Wagener-kranten, 600 miljoen euro, maakt de financiële last welhaast ondraaglijk. Topman David Montgomery zal niets anders resten dan het verkopen van bedrijfsonderdelen. Internationale persagentschappen en kranten speculeren sinds enige tijd op de afstoten van de Noorse krant Sunnmørsposten.

Wie weet verkoopt Mecom, om wat extra lucht te krijgen, ook Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad. Concentra, het krantenbedijf in Hasselt, lijkt de meest logische gegadigde. De twee Limburgse kranten, die een soort van status aparte vormen binnen Wegener, zoeken de laatste tijd nadrukkelijk samenwerking met Het Belang van Limburg, hun buurman vlak over de grens. Weldra starten ze een gezamenlijk grensoverschrijdend journalistiek project.

Concentra wilde twee jaar geleden al de oversteek maken, maar verloor toen de strijd van Mecom. Als doekje voor het bloeden mocht de Hasseltse uitgever wel de weekbladen van De Trompetter overnemen. Hoe graag de Belgen willen doorstoten, bleek eerder dit jaar toen ze TV Limburg in Sittard kochten. Ze kunnen zich nog wel een overname permitteren, zeker na de koersval van Mecom, dat in acute problemen komt zodra het aankomt op het aflossen van de schuldenlast. Dat moment is niet ver meer weg.

Gelukkig, zou ik willen zeggen. Mecom heeft zich de afgelopen twee jaar niets anders dan een   poenclub getoond, die erop uit is om zoveel mogelijk geld te persen uit de regionale kranten op het Europese vasteland. Toekomstvisies ontbreken, luidt de algemene klaagzang. Om de rendementseisen van twintig tot dertig procent te halen - in een markt met dalende advertenties-inkomsten en steeds minder abonnees - zijn telkens nieuwe saneringsrondes nodig. Met als gevolg ruzie op het hoofdkantoor in Sittard. Ofwel, vertrekt de directeur of niet? En wat nog erger is: deze heilloze weg brengt de afgrond in zicht.

Dat het anders kan, bewijst Het Belang van Limburg. De Belgen nemen genoegen met minder rendement. De winst steken ze bovendien in het verbeteren en vernieuwen van de krant. Hier dus wel een langetermijnvisie. De lezer, en daar gaat het uiteindelijk om, wordt er beter van. Die krijgt een dikkere krant, ook zomerdag. Het resultaat: geen of nauwelijks abonneeverliezen. Dat ligt hopelijk in het verschiet voor Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad.

Bart Ebisch is freelance verslaggever. Hij werkte 22 jaar voor het Dagblad voor Noord-Limburg/Dagblad De Limburger.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Christian, 30 oktober 2008, 16:20

Enige idealisering van onze hbvl.be speur ik hier toch. Maak jezelf niks wijs. Ook in België wil men geld verdienen. En die dikkere krant….mijn wedervraag: Misschien dat onze Limburgse Westerburen wat conservatiever zijn? En de vergrijzing loopt toch ook wat achter op Nederland? Dus laten we ons vooral realiseren dat ook hbvl.be ooit in dezelfde situatie komt als in NL. Maar dat ze van mekaar kunnen leren dat spreekt voor zich. Concentra is geen oplossing voor een trend die niet meer keerbaar is. Wellicht een positieve draai naar vernieuwing. Ik hoop het met je mee.

Effe, 31 oktober 2008, 14:52

Nou ken ik de Vlaamse “het belang” (zoals wij het Belang van Limburg noemen) en Concentra een heel klein beetje, pas een jaartje of dertig en ik kan je zeggen Bart Ebisch in deze wel heel erg naar het eigen vlees kijkt. Twee dingen: 1 ja Mecom wilde een moderne krant maken van de twee Limburgse kranten en de oubollige redaktie en nog oubolliger (free lance) collegae schrokken zich dood van zoveel energie. Ze werden zomaar wakker geschud en moesten gewoon eens aan het werk gaan. De stofkam bleek meer dan hard nodig te zijn. Het is ook gelukt, nu zijn de kranten een ietsiepietsie meer van deze wereld geworden. 2: Het Belang van Limburg heeft ook een behoorlijke schoonmaakperiode achter de rug en is van een miniem leuterblaadje omgebouwd tot een serieuze krant. Ook Concentra is een kneppelharde onderneming en schuwt harde maatregelen niet. De fraaie woorden van genoegen nemen met minder winst en herinvestering mag je gerust als dikke borrelpraat kwalificeren. Vlamingen hebben nog nooit het achterste van de tong laten zien in welke onderhandeling dan ook en zeker niet waar de onderhandelingspartners “ollanders” zijn. Vergis je niet in de Vlamingen en noem ons alstublieft geen “Belgen”. Het Belang van Limburg is een Limburgse krant, een Vlaamse krant dus en ja Vlaanderen ligt in Belgie. Maar dat is weer een ander verhaal. Snappen de hollanders (of zijn het Nederlanders?) toch geen hout van. Succes Bart, maar hou het droog en eerlijk in het vervolg jongen.

bart ebisch, 4 november 2008, 13:04

‘Mecom wilde moderne krant maken van de twee Limburgse kranten’. Kom nou, Effe. Mecom heeft niks met kranten maken, alleen met geld innen. Vergelijk het met het PCM-debacle. De kranten worden leeg gemolken en vervolgens doorverkocht. Alleen gooit de kredietcrsis dit keer roet in het eten van de beleggers.

‘De stofkam’, Effe, kwam echt niet uit de broekzak van David Montgomery. Daar zijn heel wat interne brainstormsessies aan vooraf geggaan op de hardwerkende redactie. Montgomery roept van alles over crossmediale aanpak, maar investeren, ho maar.

Het is jammer dat het betoog van Effe over de Vlamingen en onderhandelingen niet concreet wordt. Hij bedoelt; bij Concentra loopt ook een Wouter Bos rond? Daar hoor ik graag meer van.

Tot slot: ik ben benieuwd wat Effe als Limburger pur sang vindt van het idee van een grensoverschreidende LIMBURGSE krant. Want dat was toch de kern van mijn betoog waar hij op reageerde…

ebisch, 4 november 2008, 13:09

Excusez, moet zijn: kredietcrisis en grensoverschrijdend.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.