— vrijdag 18 januari 2008, 11:55 | 2 reacties, praat mee

Koninklijk goedgekeurd

Gastcolumnist Hans Jacobs is verslaggever ‘royalty’ voor de GPD-bladen.

Foto’s van de Oranjes moeten tegenwoordig zijn voorzien van een onzichtbaar stempeltje van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zonder welk de opnamen niet mogen worden gepubliceerd. Goedkeuring gebeurt aan de hand van een zelf verzonnen, maar op Europees recht geïnspireerde Mediacode. Die heeft als nobel doel de privacy van de Oranjes beter te beschermen.

De zedenmeesters zijn streng. Wie zoet is krijgt lekkers: toegang tot een besloten fotosessie, wie stout is, ontvangt boze brieven en een waarschuwing van de landsadvocaat. Bij herhaling volgt de rechter.

De controle gaat ver. Dat prinsesjes tijdens hun kerstvakantie in Buenos Aires ijsjes eten, mag de Nederlander eigenlijk niet weten en zeker niet zien. Buitenlandse bladen met opnamen daarvan worden nog net niet bij de grens tegengehouden, maar Nederlandse media krijgen na berichtgeving daarover een koninklijke tik op de vingers.

Het overkwam ook de GPD-website, waarop – als citaat – een knipsel uit een Argentijns blad was geplaatst. Niet noodzakelijk, tegen de Mediacode en de wensen van de prins, aldus de RVD. Tegelijkertijd overigens waren hier Duitse bladen te koop met diezelfde foto’s. Een collega verzuchtte: in het buitenland mag men meer weten en zien over de Oranjes dan hier!

Eigenlijk is er in een halve eeuw maar weinig veranderd. In de jaren ’50 hield het kabinet bladen met onwelgevallig materiaal over het koningshuis buiten de deur. Nederlandse hoofdredacteuren werd met succes op het hart gedrukt in het landsbelang niet over de ‘kwestie Soestdijk’ te schrijven. De pers is sindsdien minder braaf en gehoorzaam, maar ook in de jaren ’60 vond koningin Juliana nog dat haar persberichten onverkort moesten worden meegenomen.

De verlangde censuur dient nu een ander doel. Willem-Alexander, die zéér tevreden is over ‘zijn’ Mediacode, is de eerste om te zeggen dat ‘nieuws, nieuws is’ en dat de code niet is bedoeld om daar beperkingen aan op te leggen. Maar in de praktijk leidt het tot excessen, zoals de poging de verspreiding van ijsjes-beelden uit Argentinië te voorkomen. YouTube komt ongetwijfeld nog eens aan de beurt. Tijd om de ‘macht’ van de Oranjes ook op dit gebied in te perken.


www.royalblog.nl

Bekijk meer van

GPD

Praat mee

2 reacties

jan hoedeman, 22 augustus 2008, 10:03

Hans! De jaren vijftig en zestig zijn hier toch echt voorbij. Fotomateriaal over ijsjes etende prinsesjes of de constitutionele crisis in de persoon van Greet Hofmans, ik zie na enig nadenken wel verschil.

Roland Danckaert, 27 oktober 2008, 14:44

Leuk stukje in Dagblad De Limburger, Hans. Ik voelde me zeer vereerd.
Heb trouwens nog nooit een persbericht overgeschreven (voor deze feitelijke onjuistheid krijg je een pak op je broekje) en ik zou wel met je willen concurreren als het om schrijftalent gaat! Daag Hans. Je bent zeker de enige goede royaltyverslaggever van het land, hé Hansje?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.