Kleine Vlaamse media woedend over tonnen steun aan Mediahuis

Kleinere Vlaamse media kijken met verbazing en ergernis naar een subsidie van 910.000 euro aan 'strategische transformatiesteun' die door de Vlaamse regering is verleend aan uitgeverij Mediahuis. Hoofdredaceur Gie Goris van het nieuwsplatform en tijdschrift MO* wijst erop dat Mediahuis, eigenaar van grote kranten als De Standaard en Gazet van Antwerpen, vorig jaar 21,7 miljoen euro winst maakte.
De ruim 9 ton moet Mediahuis volgens de regering helpen met “de concurrentieslag met sociale media bedrijven en buitenlandse nieuwsgroepen”, maar Goris stelt dat de Vlaamse regering de pluriformiteit belemmert en het leven voor kleinere digitale journalistieke start-ups bemoeilijkt.
De Vlaamse belangenvereniging Media.21 is eveneens verbaasd over de subsidie aan een rijke uitgever. Het wijst op het karige aanbod van steun voor kleinere journalistieke projecten als Apache, Charlie Magazine, De Wereld Morgen, Doorbraak, MO.be, Newsmonkey, Rekto:Verso en Stamp Media.
De aan Mediahuis toegekende steun voor de ‘strategische transformatie’ is zelfs ruim drie keer het reguliere jaarbudget van de minister van Media om in Vlaanderen innovatieve journalistieke projecten te steunen. Het maximumbedrag dat uit dat fonds per project kan worden toegekend bedraagt 50.000 euro, stelt Goris.
Tegelijk worden de gevestigde Vlaamse printmedia via vrijstelling van btw en andere gunstige constructies al voor zo’n 400 miljoen euro gesubsidieerd, stelt Media.21. Van een gelijk speelveld in de Vlaamse media is geen sprake, stelt Goris. Alle kleine zelfstandige online media moeten het zelf rooien, zonder overheidsubsidies. Begin dit jaar werden in Nederland Kamervragen gesteld over de forse marktverstorende subsidies die België aan mediabedrijven gunt. Meer bij MO*
Praat mee