Kijktijd met 8 procent gedaald in juni

De gemiddelde kijktijd in juni was gemiddeld 154 minuten per dag, meldt stichting Kijkonderzoek. Dat is een afname van 8,3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar: toen keken Nederlanders gemiddeld 168 minuten naar televisie (inclusief live en uitgesteld kijken). Mogelijk komt juli gemiddeld nóg lager uit.
Nederlands Medianieuws bekeek de jongste kijkcijfers nader en conlcudeert dat RTL in de hoek zit waar de klappen vallen: adverteren op televisie staat onder druk, een effect dat wordt versterkt door de afnemende kijktijd. Het concurrentie van SBS neemt daarbij toe. “Gegeven het feit dat RTL de afgelopen jaren zomerslaap heeft gehouden en SBS doorprogrammeert, is de verwachting niet dat het RTL in juli beter zal gaan”, concludeert Bas Vlugt op Nederlands MediaNieuws.
Het marktaandeel van RTL nam wel met 5,7 procent toe, maar dat is een trendbreuk na 13 maanden van dalend marktaandeel.
De publieke omroepen behaalden in juni 2017 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 28,2 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 23,5 procent en de SBS zenders 15,8 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 30,7 procent, de zenders van RTL Nederland 27,7 procent en de SBS-zenders 20,5 procent, aldus Kijkonderzoek. / Stichting Kijkonderzoek [.pdf]
Praat mee