Kek Mama op de schop

De glossy Kek Mama is vernieuwd. En niet een beetje. De vormgeving ging op de schop, en ook de inhoud is omgegooid. Nieuwe rubrieken, nieuwe columnisten, een nieuwe insteek. Sara van Gorp, die eind vorig jaar werd aangesteld als hoofdredacteur, wil duidelijk een andere kant op met het magazine 'voor iedere vrouw die ook moeder is'. Het criterium bij alle nieuwe dingen die werden bedacht was: word je er blij van? Wil je het ook nog lezen als je ’s avonds uitgeteld op de bank ligt?, zegt Van Gorp. Humor en zelfrelativering werden de nieuwe sleutelwoorden.
Dus lezen we ‘En nu een witte wijn’ over moeders die naar dergelijke hulpmiddelen grijpen op hysterische middagen waarop Play-Doh taartjes moeten worden gebakken en Legotorens gebouwd. ‘Ik giet wat port in mijn cassis-flesje en ik kan er weer tegen.’ Schrijft nieuwe columniste Roos Schlikker over ‘de Italiaanse feeks’ in zichzelf, die elke ochtend staat te krijsen als haar kinderen ‘’s ochtends om half negen nog piemelnaakt de Macarena staan te dansen’. En pepert columnist Jan Heemskerk alle moeder met schuldgevoel in dat ze er iets aan moeten doen waar mogelijk, en voor de rest niet zo ‘borderline aanstellerig’ moeten zeuren.
Kek is vooral wat stoerder en pittiger geworden in uitstraling en inhoud. Handig voor wie bij het tijdschriftenschap staat, en voorheen nooit wist of hij nou Sanoma’s Kek Mama of Mama Media’s Fabulous Mama in handen had. De twee bladen, ooit rond dezelfde tijd gelanceerd voor dezelfde doelgroep, leken vaak wat inwisselbaar. Twee jaar terug plaatsten de twee redacties - heel ongelukkig - zelfs exact dezelfde foto van Maxima met dochter Ariane op de cover (au!) Dat lijkt nu verleden tijd.
De vernieuwde Kek Mama, een uitgave van Sanoma, ligt sinds 28 april in de winkel voor €5,50
Praat mee