banner persveilig

— maandag 9 november 2020, 12:00 | 0 reacties, praat mee

Justus Cooiman wil intieme documentaire maken

Justus Cooiman na winnen van Mark Hoogstad Beurs in gemeentehuis Rotterdam - © Justus Cooiman

Journalist Justus Cooiman heeft eind oktober de Mark Hoogstad Beurs voor verdiepende journalistiek ontvangen. Met de beurs wil hij een documentaire gaan maken over de verkiezingscampagne van de politieke partij NIDA voor de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar. “Ik wil een fly on the wall zijn, maar ook kritische vragen stellen als dat nodig is.”

Cooiman (36), naast journalist voor o.a. De Monitor en Pointer ook programmamaker, regisseur en cameraman, volgt NIDA al sinds de oprichting van de partij in 2013 in Rotterdam. Hij werkte toen als politiek verslaggever voor RTV Rijnmond. In zijn werk stak hij veel tijd en aandacht in de op de Islam geïnspireerde partij en diens voorman Nourdin el Ouali, vertelt hij: “Dat was belangrijk, want zo heb ik vertrouwen bij hen opgebouwd. Ze hebben veel negatieve ervaringen met journalisten. Er zijn ook de nodige gesprekken voor nodig geweest om ze aan boord te krijgen voor deze documentaire.”

Intimiteit
Cooiman ziet de documentaire als een geweldig middel om het verhaal van NIDA te vertellen: “Een documentaire geeft je de ruimte om het proces in beeld te brengen. Ik wil er ook een bepaalde intimiteit mee creëren, wat extra bijzonder is in coronatijd.” Om die intieme sfeer te bereiken gaat hij - in de meeste gevallen - in zijn eentje op pad, als camjo. “Het is veel intiemer werken als je in je eentje bent. Zonder extra cameraman, regisseur of geluidsman.”

Toch is een camera niet het makkelijkste instrument om mee te werken. Zelfs niet als je in je eentje bent, zo merkt Cooiman op: “Je bent met een camera een stuk minder anoniem dan een schrijver in een menigte. Ik ben me ervan bewust dat er mensen kunnen zijn die zeggen: ‘donder op met die camera.’ Natuurlijk houd ik daar ook rekening mee. Ik wil een fly on the wall zijn op zijn tijd, maar ook kritische vragen stellen als dat nodig is.”

Mark Hoogstad
De beurs, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt, is vernoemd naar de Rotterdamse journalist Mark Hoogstad, die twee jaar geleden overleed. De beurs is in het leven geroepen om journalisten de mogelijkheid te geven langere tijd aan een productie te werken die verder reikt dan de waan van de dag. Precies zoals Hoogstad dat zelf ook deed. Cooiman kent het werk van Hoogstad van binnenuit: “In de tijd dat ik bij RTV Rijnmond werkte, zaten wij uren naast elkaar op de perstribune. Mark was heel goed in zijn vak. Hij was bijna altijd in het stadhuis te vinden en kon daardoor geweldig graven en heel veel mensen spreken. Daar had ik best bewondering voor.”

Cooiman gaat de komende tijd ‘achter de schermen’ bij NIDA. ‘Van keukentafeloverleg over de campagnestrategie tot de coulissen op de uitslagenavond’, zoals het juryrapport het omschrijft. Dat wordt een spannende tijd: “Je weet niet wat er gaat gebeuren. De kans bestaat dat het niet zo makkelijk gaat of dat het saai wordt. Dan is het natuurlijk niet leuk om naar te kijken.” Daarom hoopt Cooiman op een succesvolle campagne voor de partij. “Ik hoop dat het een landelijk breed gedragen campagne gaat worden. Dan heeft mijn documentaire ook echt nieuwswaarde.”

Justus Cooiman (1984) is journalist en werkt voor de De Monitor en Pointer. Daarnaast is hij freelance journalist, camjo-verslaggever en programmamaker. Ook was hij tussen 2010 en 2016 politiek verslaggever bij RTV Rijnmond.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.