Impact

— donderdag 17 november 2011, 11:28 | 0 reacties, praat mee

Journalistiek heeft waarde

Rijk worden was niet het motief te starten met een ‘betaalpoort’ op ND.nl, de website van het Nederlands Dagblad (ND), zo stelt adjunct-hoofdredacteur Rinder Sekeris. ‘Het is een principiële keuze, waarmee wij zichtbaar maken dat journalistiek waarde heeft, inhoudelijk én economisch.’

We realiseerden ons twee jaar geleden – na jaren van opbouw, verbetering en uitbreiding van de website – dat er wel erg veel goede kopij werd weggegeven. Sterker: dat weggeven gebeurde feitelijk met het geld van onze abonnees op de papieren krant. Ja, er waren adverteerders die ook een leuk bedrag opleverden. Maar die bleken – toen in 2008 de economische crisis uitbrak – opeens de hand op de knip te kunnen houden. Intussen daalden de printoplages gestaag. Niet zelden hoorden we van lezers die het voor gezien hielden dat zij prima uit de voeten konden met het nieuws via internet, onder andere aangeboden via onze website. En op de redactievloer was er de eeuwige discussie wanneer iets wel of nee, toch nog niet online geplaatst kon worden.
De betaalpoort, mede mogelijk dankzij innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers, maakt aan veel van deze ellende een einde, al komen daar weer andere hoofdbrekens voor in de plaats. Sommige resultaten zullen menig uitgever aan het schrikken maken. Toch zijn wij tevreden nu we eenmaal de principiële stap hebben gezet én ons meest zwarte scenario niet zagen bewaarheid.
Eerst de feiten: sinds juli 2011 is de website ND.nl voorzien van een betaalpoort. Er is ongeveer een jaar aan het systeem gewerkt. We wilden de lezer ‘op maat’ bedienen (artikelniveau) en daarbij gebruik maken van micropayments. Ook wilden we de bediening zo eenvoudig mogelijk houden (one click payment). Onderzoek leerde dat op het moment dat we aan dit project begonnen een dergelijk samengesteld systeem nog niet bestond, wel losse componenten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een betaalpoort waarbij bezoekers van de site kunnen kiezen voor: 1. Toegang gedurende 24 uur tot de hele site (1,50 euro per dag), 2. Aankoop van een tegoed (via iDeal en creditcard) en 3. Kopen op krediet (via de zogenaamde Applemethode: wie eenmaal bekend is, kan met één klik via zijn creditcard betalen). ¬
En 4. De mogelijkheid een gangbaar digitaal abonnement af te sluiten (12,90 euro per maand).
Dan de (voorlopige) resultaten: al sinds oktober 2010 moeten bezoekers aan ND.nl zich registreren. Bij de introductie van de betaalpoort ruim een half jaar later is aan alle geregistreerde bezoekers een probeertegoed van twee euro gegeven. Daarvan is op dit moment overigens nog onvoldoende duidelijk of en hoe dit is besteed: het toepassen van de juiste meetsystematiek vraagt op dit moment dan ook onze aandacht. Andere eerste resultaten van de betaalpoort zijn wel duidelijk. Afgezet tegen de investering, is de opbrengstenstroom nog onvoldoende. Tegelijk komt er wel degelijk geld binnen, terwijl het aantal advertenties op de site niet is teruggelopen. Het aantal bezoekers is met zo’n 60 procent teruggelopen (-40 procent na introductie registratie, nog eens -20 procent na introductie betaalpoort). Verwijzingen via sociale media, zoals Twitter, zijn fors afgenomen. We hebben echter de indruk dat na een periode van afwijzing en kritiek, sommige twitteraars toch weer beginnen door te verwijzen. Het aantal pageviews is veel minder sterk gedaald dan het aantal bezoekers, namelijk 20 procent. Opzienbarend is dat de gemiddelde verblijfsduur op ND.nl is verdrievoudigd vergeleken met de periode voor registratie en betaalpoort. Opvallend is verder dat het aantal digitale abonnees stevig in de lift zit sinds de introductie.
Onze conclusie is dat de betaalpoort ons weliswaar minder, maar wel meer waarde¬volle bezoekers heeft opgeleverd. En dat het voldoende uitproberen, bijstellen en goed beoordelen op z’n merites nog een lange adem vergt.
Wat de uitgeefsector naar mijn overtuiging verder kan helpen, is een echt breed gedragen en in de praktijk waargemaakte keuze voor het standpunt dat (professionele) journalistiek waarde heeft. Voor wie het niet zelf wil doen, is Google One Pass, sterk vergelijkbaar met het ND-systeem, wellicht een uitkomst. NRC Handelsblad maakte een week geleden (tegelijk met Villamedia red.) bekend met Google in zee te gaan. ‘De tijd dat we artikelen uit de krant gratis weggeven, is voorbij. We moeten nu eenmaal 230 journalisten van een maandsalaris voorzien. Voor 30 of 40 cent kan je een grote reportage of achtergrondverhaal kopen’, verklaarde hoofdredacteur Peter Vandermeersch.
We hebben dan wat minder redacteuren; verder klonken twee jaar geleden bij het ND letterlijk dezelfde woorden. Wie volgt?

Rinder Sekeris is adjunct-hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.