— dinsdag 16 juli 2019, 09:48 | 0 reacties, praat mee

Jolan Douwes over omgaan met kritiek

© Paul Ryding

Jolan Douwes geeft loopbaanadvies. Ditmaal aan tv-redacteur Yara. Kritiek krijgt Yara niet vaak, maar als ze ergens op wordt aangesproken, gaat ze meteen in de verdediging. Hoe kan dat beter?

Mediabedrijven laten hun medewerkers wel eens een training volgen in het geven en ontvangen van feedback. Ze leren dan hoe ze elkaar ‘op een respectvolle manier’ scherp en alert kunnen houden. Bij de EO hebben ze sinds maart 2019 zelfs een app, Truqu, waarop medewerkers elkaar feedback kunnen vragen, bijvoorbeeld na een project. Desgevraagd is dat al 650 keer gebeurd. Ook niet onbelangrijk: 300 EO’ers kregen via deze app een compliment.

Op Yara’s* redactie is weinig tijd voor evaluaties en trainingen. Ze werkt er al sinds haar stage en haar werk begint iets te routineus te worden. Dat is haar belangrijkste reden om een loopbaantraject te volgen. Maar als we nagaan wat ze wil verbeteren, staat op één het reageren op kritiek.

Ze realiseert zich dat ze die van de een beter kan hebben dan van de ander. Een terechtwijzing van een gewaardeerde leidinggevende of collega neemt ze sneller aan. Emoties zitten haar ook in de weg. Als ze zich minder zeker voelt, blijft kritiek langer hangen.

Yara vindt snel een baan bij een andere omroep. We spreken af dat ze daar gaat oefenen met het incasseren van kritiek. Een paar weken later zegt een eindredacteur dat ze meer onderwerpen voor de opening van de uitzending moet aandragen. Dat zijn de nieuwsverhalen waar Yara minder affiniteit mee heeft. Ze gaat in discussie, maar minder op de ‘ja maar’-toon. Kort daarna komt ze met een goed voorstel.

‘Eerst voelde ik weerstand’, schrijft ze. ‘Maar de eindredacteur had gelijk. Ik ontdekte dat een openingsverhaal ook leuk kan zijn. Het is iets nieuws wat ik hier kan leren.’

*Om privacyredenen is Yara’s naam gefingeerd.

Beter omgaan met kritiek
• Realiseer je hoe het is om kritiek te geven. Grote kans dat de ander er tegenop ziet.
• Stel vragen om helder te krijgen waar het om gaat. Bovendien geef je jezelf de tijd om je emoties te reguleren.
• Hengel na kritiek niet naar bevestiging van collega’s. Je weet niet of ze eerlijk durven te zijn.
• Je kunt een feedback-cursus volgen, bijvoorbeeld via ICM of Schouten en Nelissen.
• Leestips: het boek ‘Doe niet zo moeilijk. De kunst van het relativeren’ (2019) en het artikel ‘13 manieren om kritiek in ontvangst te nemen’ (ManagersOnline) van Frank van Marwijk.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.