Van Uffelen hoofdredacteur nieuwe stijl
BN DeStem heeft een hoofdredacteur 'nieuwe stijl'. Per 1 april 2014 krijgt Johan van Uffelen (59) tevens de directe verantwoordelijkheid voor regionale marketing. Hij is unaniem voorgedragen door een selectiecommissie van redactie en de directie van Wegener. Daarmee is de eerste benoemingsprocedure voor hoofdredacteuren binnen Wegener afgerond. Als benoemingstermijn voor nieuwe hoofdredacteuren geldt in beginsel vier jaar. Op verzoek van Van Uffelen is met hem een periode van twee jaar vastgelegd.
Hij is dertien jaar hoofdredacteur van de krant in West-Brabant. ‘Ieder orkest verdient op een gegeven moment een nieuwe dirigent’, zegt hij. Over de inhoud: ‘Meer dan in het verleden zal ik mede verantwoordelijk zijn voor de rendementsontwikkeling. Ik ben niet commercieel verantwoordelijk, maar hoofdredactie en directie zijn wel samen verantwoordelijk voor de bedrijfsresultaten. Laat onverlet dat ik waak over de onafhankelijkheid en integriteit van de redactie.’
Van Uffelen was de eerste hoofdredacteur van NU.nl. Verder werkte hij voor de Wereldomroep, RTL Nieuws en TV8, de commerciële omroep die later fuseerde met Omroep Brabant. Hij ziet de extra taak bij de BN De Stem als een uitdaging.
‘Het speelveld wordt breder. Dat vind ik leuk. De krant draait een mooi rendement (circa 15 procent, red.) en we zijn koploper op het gebied van multimedia en samenwerking met Omroep Brabant. Dat wil ik graag verder uitbouwen.’
Volgens Van Uffelen past de hoofdredacteur nieuwe stijl bij de veranderingen die gaande zijn bij de dagbladen. Vroeger waren redactie en commercie strikt gescheiden. De muren zijn inmiddels geslecht. ‘We komen bij elkaar over vloer. Er is sprake van kruisbestuiving. Stel, we willen een bijlage maken over de drie pijlers in West-Brabant: maintenance, logistiek en duurzaamheid. Marketing en sales bekijken of het commercieel interessant is. De inhoud van de bijlage bepaalt de redactie. Maar het kan het goed zijn dat een verkoper met een interessante tip komt over een interessant bedrijf.’
Het idee van de hoofdredacteur nieuwe stijl is afkomstig uit de Wegener-top. Eind vorig jaar boog de redactieraad van BN DeStem zich over het plan. De concepttekst werd op enkele punten aangepast. Met name hamerde de redactieraad op de journalistieke onafhankelijkheid. Woordvoerder Ans van Goch: ‘Journalistiek mag nooit afhankelijk zijn van marketing. Maar je kunt de positie van de krant wel versterken door middel van marketing.’
De redactie is blij met de benoeming van Van Uffelen. ‘Hij is een man die staat voor zijn BN DeStem en de regionale journalistiek’, aldus Van Goch. ‘Als selectiecommissie hebben we gesignaleerd dat zijn vernieuwingsdrift en ambitie nog onveranderd hoog zijn.’
Directeur/uitgever Erik van Gruijthuijsen: ‘Als boegbeeld en inspirator willen en kunnen ze in Breda nog niet zonder hem. Ik ken Johan al lang en blijf me verbazen over zijn energie en vermogen om te blijven vernieuwen. Wat hij op digitaal vlak doet, is razend knap.’
Lees ook (na registratie of betaling): Wegener gaat voor hoofdredacteur 2.0 in Villamedia magazine nummer 1 (januari 2014)