Jannine Berkelaar nieuwe chef Kek Mama
Met een frisse blik kijken naar een ander merk. Dat is wat Jannine Berkelaar (36) wil gaan doen in haar nieuwe baan. Begin mei verruilde ze het hoofdredacteurschap van jeugdtitels Tina en Zo Zit Dat voor een chefsfunctie bij Kek Mama. “Een baan moet niet te makkelijk worden. Je moet jezelf blijven uitdagen.”
Berkelaar stapte inmiddels 14 jaar geleden voor het eerst binnen op de redactie van Tina, die ze “de vrolijkste redactie van het land” noemt. In die jaren groeide ze van redacteur door naar chef van het Kids & Teens-cluster van Sanoma Media (nu DPG Magazines). In december 2017 werd Berkelaar hoofdredacteur. Via een interne vacature kwam ze bij Kek Mama terecht.
Nog 14 jaar
“Ik had nog wel 14 jaar bij Tina en Zo Zit Dat kunnen blijven”, vertelt ze. “Ik zat daar heel erg op mijn plek. Maar het zit ook wel in mij om op een gegeven moment iets nieuws te willen. De stap van hoofdredacteur naar redactiechef zie ik niet als een stap terug. Het is eerder een stap opzij, met als bijkomend voordeel dat ik me nu nog meer op de inhoud kan richten en me minder bezig hoef te houden met personeelszaken en budgetten. Al heb ik dat ook altijd met liefde gedaan.”
De overstap naar Kek Mama heeft er volgens Berkelaar niets mee te maken dat ze wat leeftijd betreft inmiddels wat verder afstaat van de doelgroepen van Tina en Zo Zit Dat. “Ik heb nooit problemen gehad met me inleven in die doelgroepen. Kinderen geven je ook veel: vooral met Tina spraken we onze lezers heel vaak. Het is niet alsof er een maximum leeftijd is voor het werken bij jongerenbladen.”
Nieuwe dingen
Berkelaar vindt het wel een rare tijd om te starten aan een nieuwe baan, zo in coronatijd. Omdat iedereen zoveel mogelijk thuis werkt kan het wat langer duren om je weg te vinden. “Het stellen van wissewasvragen aan je collega’s gaat toch wat makkelijker als je met z’n allen op een redactie zit. Normaal loop je even naar een collega toe, nu moet je direct mailen of bellen. Maar dat is vooral een kwestie van wennen.”
Een van de dingen waar Berkelaar vooral naar uitkijkt, is meedenken over nieuwe manieren om de doelgroep van Kek Mama te bereiken. Het blad, dat deze maand zijn 150e editie viert, is onlangs begonnen met podcasts maken. “De week voor Moederdag hebben we ook een cursus gelanceerd op Instagram. Dat soort nieuwe dingen proberen, daar houd ik heel erg van.”
Praat mee