website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Is het glas half vol in de regio?

Dolf Rogmans — Geplaatst in Innovatie op donderdag 22 maart 2018, 15:26

Met de gemeenteraadsverkiezingen was er ook aandacht voor de regionale en lokale journalistiek. Wordt het tijd dat de overheid ingrijpt, omdat de kwaliteit van de lokale informatievoorziening achteruit dendert? Of bewijst de berichtgeving over de raadsverkiezingen juist dat de regionale journalistiek springlevend is? Is het glas half leeg of juist half vol? Een overzicht over de zorgen en de kansen in de regio. Het is een beetje of je met de optimist of de pessimist praat.

HALF VOL

Journalistiek worden er nog steeds pareltjes gemaakt
- In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen ontwikkelen de regionale dagbladen van De Persgroep een eigen stemwijzer voor 220 gemeenten. Bij het maken van dat hulpmiddel betrekken ze de lezer.
- De lokale media in Enschede willen de lokale democratie versterken en stellen zichzelf tot doel de verkiezingsopkomst in Enschede op 80 procent te laten uitkomen. In 2014 was de opkomst 43 procent.
- De makers van de website ConstructieveJournalistiek.nl hebben vijf lokale en regionale initiatieven uitgekozen die burgers het best helpt bij het maken van hun stemkeuze voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Om te laten zien dat er veel gebeurt in het land. Het publiek mag de winnaar kiezen.
- In Rotterdam ontwikkelde de lokale nieuwssite versbeton.nl een eigen stemwijzer. Zonder woorden, met alleen beelden.
- In Utrecht maakt de redactie van het Utrechts Nieuwsblad een podcast over de verkiezingen.
- Het Dagblad van het Noorden heeft een online special over de verkiezingen met onder meer de videorubriek De Stemming.
- In Limburg werken bijvoorbeeld in Venlo de Limburger en de lokale omroep samen tijdens het lijsttrekkersdebat.
- Los van de verkiezingen maken de regionale kranten van de Persgroep de draai naar het web. Ze bereiken via het web en print inmiddels meer mensen dan ooit via print en proberen daar via de digitale betaalmuur aan te verdienen, legt Martha Riemsma van Tubantia haar lezers uit. ’ Ja, het is soms best een lastige tijd voor een redactie, maar wij zijn wél de generatie die vorm geeft aan het nieuwe medialandschap.’
- De lokale verslaggeving in zowel Amsterdam, Utrecht als Den Haag is aardig voor elkaar. Alleen Rotterdam kent een wat schraal journalistiek landschap, concludeert het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek na onderzoek (onder tussenkopje nieuw ecosysteem steden). In Den Haag telde het Stimuleringsfonds 20 online en offline kanalen, waar 60 mediabedrijven achter schuilgaan. In de bekeken week produceren die 1400 nieuwsberichten over de stad, anderhalf keer zoveel wat betreft nieuws als producenten in vergelijking met Utrecht en Amsterdam.
- De eerste onderzoeksresultaten van een onderzoek door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek laten zien dat lokale media belangrijker zijn dan ooit. In negen gemeenten is kiezers gevraagd welke media zij gebruiken om zich te informeren. Zij geven aan dat lokale media een belangrijke bron van informatie zijn in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Het nieuwe verdienmodel komt er aan
- In Brabant de drie dagbladen van de Persgroep digitaal samen om een sterke website voor Brabants nieuws te maken. Er wordt ruim baan gemaakt voor nieuwe vertelvormen en video. Ze boksen daarbij wel op tegen de regionale Omroep Brabant. Die heeft online een zeer sterke positie opgebouwd met de app en de website die massaal worden bezocht.
- Alle regionale dagbladen van De Persgroep hebben inmiddels een betaalmuur waardoor exclusieve verhalen zijn afgeschermd. Zo worden abonnees geworven. Het is een begin, benadrukt het bedrijf.
- De regionale dagbladen van TMG, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, De Gooi- en Eemlander en het Leidsch Dagblad, gaan vol inzetten op internet en passen daarvoor hun redactionele formule aan. De krant heeft ook een betaalmuur.
- Inkomsten uit abonnees mogen dan licht teruglopen en oplagen ietsje harder, de kranten bereiken online meer mensen dan ooit. Er wordt nog geen geld mee verdiend, maar er is volop interesse voor het product.

De overheid helpt, of kan helpen
- In het regeerakkoord is 4 maal 5 miljoen euro uitgetrokken voor onderzoeksjournalistiek
- Op provinciaal en lokaal niveau zijn er verschillende fondsen gestart waar media aanvragen kunnen doen voor journalistiek onderzoek
- Lokale omroepen willen graag een professionaliseringsslag maken en zo meer journalistiek gaan bedrijven en minder plaatjes draaien. De overheid krijgt de rekening.

HALF LEEG

Journalistiek wordt het al maar minder
- Allard Berends, hoofdredacteur van Omroep Flevoland zegt in het radioprogramma Kunststof dat hij zeker een kwart meer journalisten nodig heeft om te doen wat nodig is. Nu is het te veel kiezen en kan hij belangrijke onderwerpen niet of onvoldoende uitwerken.
- In hetzelfde radioprogramma zegt Brabants Dagblad-verslaggever Stephan Jongerius dat het zwaar is, maar nog niet te zwaar. Hij volgt in zijn eentje de gemeenteraad van Tilburg. Nu de verkiezingen voorbij zijn, gaat hij zijn chef om verlichting van werkzaamheden vragen
- Als freelancer is er met regionale journalistiek nauwelijks droog brood te verdienen, en dat geldt heus niet alleen voor de Persgroep. Onder andere freelancer Britt van Uem kaartte het aan
- Overal wordt de tering wordt naar de nering gezet. Veel dagbladjournalisten verliezen als gevolg daarvan hun baan. De Persgroep heeft net zo’n zestig mensen laten gaan, in Limburg en het Noorden worden nieuwe reorganisaties verwacht.

Het verdienmodel holt uit
- De betaalde oplagen van kranten daalt al zeker sinds de eeuwwisseling. Media-onderzoeker Piet Bakker vlooide dat onlangs nog uit.
- Hetzelfde geldt voor de reclame-inkomsten van regionale kranten. Ooit nog goed voor de helft van de inkomsten, nu nog maximaal 20 procent. Met name Facebook en Google, maar ook Marktplaats, reis- en vacaturewebsites en Funda verdeelden de koek.
- Op regionale omroepen is fors bezuinigd en ook daar lopen de reclame-inkomsten terug. Veel journalisten verloren er hun baan.

De overheid laat kansen liggen
- De NVJ pleit voor het ‘Deense model’ waarbij de overheid loonkostensubsidie geeft aan lokale en regionale journalisten. In zo’n fonds zou 50 miljoen euro op jaarbasis moeten zitten
- Het CDA wil dat minister Arie Slob 17 miljoen euro die klaarligt voor lokale en regionale samenwerking daadwerkelijk uitgeeft. Alleen vergist het CDA zich, aldus Allard Berends van Omroep Flevoland. Het geld is bedoeld voor reorganisatiekosten bij samenwerking tussen regionale omroepen op terreinen die niets met journalistiek te maken hebben.
- De overheid zou meer kunnen adverteren in regionale media. In Zuid-Holland gebeurt dat. Nu de rest nog.
- De overheid moet de btw op print en digitaal naar 0 brengen in plaats daarvan wordt het lage BTW-tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. En blijft de BTW voor digitale producten op 21 procent.
- Bezuinigingen op de publieke omroep en dus de publieke journalistiek dreigen nu de advertentie-inkomsten tegenvallen.
- Het pan om de lokale journalistiek te professionaliseren ligt nog niet bij de Tweede Kamer.
- De vijf miljoen euro per jaar voor onderzoeksjournalistiek zijn dan niet meer dan een doekje voor het bloeden, vindt de NVJ.

En de opkomst in Enschede? Die was 50,63 procent, daarmee geen 80 procent en ook nog onder het landelijk gemiddelde van 55 procent, maar weer wel 20 procent hoger dan vier jaar geleden.

Lees ook:
- Discussie tussen Thomas Bruning (NVJ) en Martha Riemsma (Tubantia)
- Regiojournalistiek in 2017, een overzicht
- 25 april is er de dag ‘De regio vecht terug’ over wat er goed gaat in de regio.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Festival vrije woord