banner festival 23

— donderdag 20 april 2017, 14:19 | 0 reacties, praat mee

Irene de Bel begint mediaplatform Mind the facts

©ANP Inge van Mill

Opzij hoofdredacteur Irene de Bel begint vanaf 1 mei haar eigen online mediaplatform Mind the facts. Met het platform wil ze Nederlandse en andere Europese artikelen op de Amerikaanse markt brengen. De hoofdredacteur is onlangs gestopt bij feministisch maandblad Opzij. Uitgever Veen Media draagt Opzij vanaf 1 mei over aan uitgever Hans van Brussel. Laatste wijziging: 20 april 2017, 15:34

Met Mind the facts wil ze een Europees tegengeluid bieden. Volgens haar is er veel Nederlandse content die voor andere Europeanen en mensen daarbuiten relevant is. Het begon voor haar met de massa-aanrandingen in Keulen. Ze werd gebeld om haar mening te geven. En vond het frustrerend dat haar Duits niet goed genoeg was om Duitse kranten te lezen. Hier ontstond het idee voor haar nieuwe project. Na Keulen volgde het boerkiniverbod op Franse stranden. ‘Ik kon een artikel uit Le Monde niet uitlezen omdat mijn Frans niet goed genoeg is. Ik wil Duitse, Franse, Italiaanse en Spaanse kranten lezen. Nu ben ik aangewezen op wat correspondenten publiceren in Nederlandse en Engelstalige media.’

De definitieve doorslag voor haar nieuwe mediamerk kwam na de Amerikaanse verkiezingen. ‘Daarna dacht ik: nee, we moeten juist niet naar een advertentiemodel. Ik denk dat na de verkiezingen van Trump een ommekeer plaatsvond. Mensen zijn klaar met advertenties en willen wel voor kwaliteit betalen. Het belang van journalistiek staat weer op de kaart.’

De Bel begint met Nederlandse stukken te vertalen naar het Engels. Het gaat om stukken waar veel research in zit. Hierbij ligt de nadruk op kwaliteitsjournalistiek. Het kan een maatschappelijk, economisch, of wetenschappelijk thema zijn. Als het maar onthullende journalistiek is. ‘Ik zie bijvoorbeeld ook dat sommige stukken van Opzij na twee jaar nog relevant zijn en gelezen worden.’ Op het platform komen losse artikelen te staan. Er wordt net als Blendle gewerkt met een vaste prijsstelling. Één voor korte en één voor langere artikelen. ‘Of er artikelen in de nieuwsbrief van Blende komen weet ik nog niet. Dat ligt aan hen. In eerste instantie wordt er op eigen platform gepubliceerd met de Blendle button. Als ik in Blendle zelf publiceer, kan het wellicht wel.’

Op het platform komen geen advertenties. ‘Zodat je onafhankelijk bent van commercie. Als keurmerk voor kwaliteitsjournalistiek en tegenhanger van fake news en clickbait. Het is belangrijk dat er internationaal een Europees tegengeluid komt.’ Mind the facts zal samenwerken met vertalers, uitgevers, freelance journalisten en Blendle. De Bel hoopt het platform dit najaar te lanceren.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.