Irene de Bel begint mediaplatform Mind the facts

Opzij hoofdredacteur Irene de Bel begint vanaf 1 mei haar eigen online mediaplatform Mind the facts. Met het platform wil ze Nederlandse en andere Europese artikelen op de Amerikaanse markt brengen. De hoofdredacteur is onlangs gestopt bij feministisch maandblad Opzij. Uitgever Veen Media draagt Opzij vanaf 1 mei over aan uitgever Hans van Brussel.
Met Mind the facts wil ze een Europees tegengeluid bieden. Volgens haar is er veel Nederlandse content die voor andere Europeanen en mensen daarbuiten relevant is. Het begon voor haar met de massa-aanrandingen in Keulen. Ze werd gebeld om haar mening te geven. En vond het frustrerend dat haar Duits niet goed genoeg was om Duitse kranten te lezen. Hier ontstond het idee voor haar nieuwe project. Na Keulen volgde het boerkiniverbod op Franse stranden. ‘Ik kon een artikel uit Le Monde niet uitlezen omdat mijn Frans niet goed genoeg is. Ik wil Duitse, Franse, Italiaanse en Spaanse kranten lezen. Nu ben ik aangewezen op wat correspondenten publiceren in Nederlandse en Engelstalige media.’
De definitieve doorslag voor haar nieuwe mediamerk kwam na de Amerikaanse verkiezingen. ‘Daarna dacht ik: nee, we moeten juist niet naar een advertentiemodel. Ik denk dat na de verkiezingen van Trump een ommekeer plaatsvond. Mensen zijn klaar met advertenties en willen wel voor kwaliteit betalen. Het belang van journalistiek staat weer op de kaart.’
De Bel begint met Nederlandse stukken te vertalen naar het Engels. Het gaat om stukken waar veel research in zit. Hierbij ligt de nadruk op kwaliteitsjournalistiek. Het kan een maatschappelijk, economisch, of wetenschappelijk thema zijn. Als het maar onthullende journalistiek is. ‘Ik zie bijvoorbeeld ook dat sommige stukken van Opzij na twee jaar nog relevant zijn en gelezen worden.’ Op het platform komen losse artikelen te staan. Er wordt net als Blendle gewerkt met een vaste prijsstelling. Één voor korte en één voor langere artikelen. ‘Of er artikelen in de nieuwsbrief van Blende komen weet ik nog niet. Dat ligt aan hen. In eerste instantie wordt er op eigen platform gepubliceerd met de Blendle button. Als ik in Blendle zelf publiceer, kan het wellicht wel.’
Op het platform komen geen advertenties. ‘Zodat je onafhankelijk bent van commercie. Als keurmerk voor kwaliteitsjournalistiek en tegenhanger van fake news en clickbait. Het is belangrijk dat er internationaal een Europees tegengeluid komt.’ Mind the facts zal samenwerken met vertalers, uitgevers, freelance journalisten en Blendle. De Bel hoopt het platform dit najaar te lanceren.
Praat mee