word studentlid

— maandag 19 april 2010, 09:10 | 1 reactie, praat mee

‘Invloed kijker op digipakket gewenst’

Voorzitter Marco Swart van Kabelraden, het landelijke steunpunt voor de circa vijftig programmaraden die in Nederland actief zijn, vindt dat kijkers meer invloed moeten krijgen op de samenstelling van het digitale televisiepakket. De zeggenschap van consumenten over het aanbod is minimaal. Swart noemt het afsluiten van een kabelabonnement zelfs "een grote gok", omdat kabelaars zonder verdere inspraak zenders verwijderen of vervangen. De Mediawet zou volgens Swart aangepast kunnen worden, zodat de invloed op het aanbod bij de kijker wordt neergelegd. Laatste wijziging: 19 april 2010, 11:13

Kabelraden zegt klachten te hebben ontvangen over verwijdering van zenders met het argument dat dit gebeurt om aan kijkerswensen te voldoen. “Pure kletspraat”, stelt Swarts.

Hij haalde als voorbeeld kabelaar Ziggo aan, dat drie pornozender uit het totaalpakket overhevelt naar een los abonnement van 12 euro.

Programmaraden hebben geen zeggenschap over de samenstelling van het digitale aanbod, enkel het analoge basispakket.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Stefan de Vries, 19 april 2010, 10:41

De Nederlandse programmaraden zijn archaïsch, ondemocratisch en technisch volkomen achterhaald. Sinds 2000 heb ik digitale televisie in Frankrijk en de enige die bepaalt wat er in mijn ‘pakket’ zit ben ik. Ik kan kiezen uit een zeer groot aanbod (op dit moment heb ik keuze uit 388 zenders en nog eens meer dan twintig VOD-kanalen). In het ‘basispakket’ zitten al 167 kanalen, en als ik iedere maand een ander pakket wil hebben dan verander ik dat ofwel online, ofwel direct in de interface van de televisie. Voor de goede orde: dit werkt dus al een decennium vlekkeloos. Hoe komt het dat Nederland zoveel jaren achterloopt?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.