e learning nvj

— dinsdag 28 juni 2022, 15:01 | 0 reacties, praat mee

Ter herinnering aan Luuk Dresen (1995-2022), ‘een jonge Tim Hofman in de dop’

© Luuk Dresen/Instagram

Luuk Dresen (1995-2022) stond pas aan het begin van een veelbelovende carrière, dat blijkt uit verschillende gesprekken met de mensen om hem heen. Het ontbrak hem in ieder geval zeker niet aan ambitie. Dresen overleed zondag 26 juni in Amsterdam als gevolg van een noodlottig ongeval. Hij werkte onder meer als (podcast)presentator en verslaggever voor AT5, Dag en Nacht Media, Talpa, de Kamer van Koophandel en KPN. We spraken met Cyriel Marijnissen van het Amsterdamse artiestenmanagementbureau Performer Agency en met presentator Marcel Bamberg. Laatste wijziging: 29 juni 2022, 08:55

Cyriel Marijnissen van het Amsterdamse artiestenmanagementbureau Performer Agency kwam Dresen tegen bij een workshop van &C Academy, het talentenklasje van &C – het magazine en mediaplatform van Chantal Janzen.

‘Heb jij die jongen ook gezien?’, vroeg Marijnissen achteraf aan collega’s. ‘Hij stak er echt met kop en schouders bovenuit. Hij hing aan onze lippen en zat de hele middag driftig te noteren. Een jonge Tim Hofman in de dop. Je voelde direct dat deze jongen heel veel ambitie had en héél ver wilde komen. Hij barstte van de ideeën’, vertelt Marijnissen. Later won Dresen de &C Talent-award.

Tekst loopt door onder de video

‘Een heel gedreven gast’
‘Naderhand vroeg ik hem wat van die ideeën uit te werken. Waar je normaal dan vaak een half afgewerkt plan krijgt, kreeg ik direct meerdere formats uitgewerkt in de mail, met de invulling van de afleveringen en al’, kijkt Marijnissen terug. ‘Een hele gedreven gast met een doel en een duidelijk beeld van waar hij naar toe wilde.’

Dresen gaf zichzelf vijf jaar om het te maken in de media: ‘heel ambitieus en concreet’.  Het was een buitengewoon slimme jongen, zegt Marijnissen. Hij behaalde zijn bachelor in Delft en rondde onlangs een master communicatiewetenschappen af aan de Vrije Universiteit in Amsterdam: ‘Luuk had ook echt inhoud. Hij wist waar hij het over had en was belezen.’

Wie is die jongen? We willen hem wel beter leren kennen

Marijnissen vertelt dat hij Luuk onlangs het advies gaf om ‘meer zijn bek open te trekken’ als opiniemaker. ‘Op zijn Instagram Stories was Luuk heel politiek geëngageerd en toen hij laatst te gast was bij Half8 [de talkshow op SBS6, red] vlamde hij. Er ontstond een hele felle discussie waarin hij zich heel goed liet zien. Achteraf werd ik gebeld door mensen van Talpa: “Wie is die jongen? We willen hem wel beter leren kennen”’.

Lees ook: Presentator en podcastmaker Luuk Dresen (1995-2022) overleden op 27-jarige leeftijd

‘Alle pijlen stonden de goede kant op.’ En dat smaakte naar meer: onlangs tekende Dresen bij Talpa en was hij onder meer als verslaggever te zien in Hart van Nederland en maakte hij verschillende podcasts. ‘Hij was echt een pupil van mij. We konden samen gaan bouwen. Hij had als doel om een bekende presentator te worden, maar dan mét inhoud en vermaak.’

Contract bij Dag en Nacht Media
Samen met Lieke Augustijn maakte Luuk de podcast ‘Lekker lullen’, waarin ze als twee jonge mediaprofessionals informeel spraken over hoe je je een weg baant door het Nederlandse medialandschap. ‘Een aantal weken geleden tekenden ze nog een contract bij Dag en Nacht Media’, vertelt Marijnissen. En dat terwijl de podcast ‘Lekker lullen’ ooit begon zonder enige cent financiering: ‘ze zijn het gewoon gaan maken’.

‘Zijn grote droom was om Proefkonijnen (een tv-programma van BNN waarin Dennis Storm en Valerio Zeno tal van wetenschappelijke experimenten zelf uitprobeerden, red.) opnieuw op tv te brengen. Met hem natuurlijk als presentator’, lacht Marijnissen. ‘Luuk studeerde technische natuurkunde in Delft, dus had er ook de inhoud voor.’

‘Niets was hem te gek’
‘We kenden elkaar al een aantal jaar via sociale media en we besloten eens af te spreken’, vertelt presentator Marcel Bamberg. ‘Ik dacht dat we gewoon wat koffie zouden gaan drinken, maar hij kwam direct met een programma idee. Uiteindelijk hebben we urenlang door het Oosterpark gelopen om programma ideeën te bespreken. Niets was hem te gek’, memoreert Bamberg.

‘Als zzp’er maak ik mij natuurlijk soms zorgen over mijn inkomen en accepteer ik ook wel eens klusjes waar ik wat minder zin in heb, maar waar ik wel de huur van kan betalen’, vertelt Bamberg. ‘Luuk was niet zo. Al was-ie blut, dan investeerde hij zijn laatste cent in apparatuur om een nieuwe podcast te maken. Het was een buitengewoon creatieve ondernemer. Hij verzon altijd wel weer iets. Hij keek vooruit. En het lukte ‘m ook áltijd. Het verbaasde mij telkens waar hij die drive vandaan haalde. Dat heeft mij enorm geïnspireerd.’

Bamberg had eerst vooral een zakelijke relatie met Dresen, maar al snel werd de vriendschap hechter: ‘Het voelde niet als werken voor ons. We gingen samen naar de kroeg en naar Ajax. Het was fijn gezelschap, je kon ‘m overal mee naar toe nemen, hij voelde zich overal als een vis in het water.’

‘Luuk zei altijd dat hij niet zo ondernemend was, maar ik heb hem een paar keer gezegd dat het precies het tegenovergestelde is’, blikt Bamberg terug. ‘Hij kende geen enkele schaamte. Als hij een leuk idee had, dan klopte hij gewoon bij een programmadirecteur aan.’

Voorbeeld voor jonge generatie makers
Hij stond op het punt om door te breken in de media, zegt Bamberg: ‘Het is eeuwig zonde. Hij stond pas aan het begin van z’n carrière.’ Bamberg ontvangt via Instagram veel reacties van jonge mensen die hem vertelden dat Dresen ‘veel indruk maakte’ en ‘erg inspirerend was voor jonge mediamakers’. Hij dient als voorbeeld, zegt Bamberg, ‘terwijl hij zichzelf altijd op de derde plaats zette, hij was vooral bezig met anderen’.

Marijnissen zegt aan het einde van het gesprek dat hij zich verplicht voelt om de wereld te vertellen over Dresen. ‘Luuk verdiende een podium. Hij heeft zoveel dingen gemaakt, ook producties die nog online moeten komen, en dit is de laatste kans om hem het podium te geven dat hij verdient.’ Uit reacties op social media wordt ook duidelijk dat Dresen bij een breed publiek geliefd was. Het Instagrambericht waarin zijn overlijden bekend wordt gemaakt, trok in minder dan 24 uur ruim 14.000 likes en maakte meer dan 1.000 reacties los.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.