— vrijdag 5 januari 2018, 08:58 | 0 reacties, praat mee

In de Achterhoek bloeit Trikker op

Journalisten en ondernemers in de Achterhoek bouwen aan het journalistieke platform Trikker.nl. Daar worden artikelen, foto's, podcasts en video's uit de Achterhoek gepubliceerd. Nu nog gratis maar in de loop van het voorjaar betaald. 'Wij halen de beste elementen uit De Correspondent en Blendle en verbeteren dat', zegt Eveline Zuurbier, een van de initiatiefnemers.

Deelnemende journalisten mogen zelf bepalen wat ze op Trikker publiceren. Er is geen eindredactie. Wel moet het over de Achterhoek gaan.

De initiatiefnemers zien een gat in de markt omdat er weinig journalistiek aanbod is in de streek. ‘Alleen De Persgroep, TV Gelderland, Regio 8 en wat huis-aan-huisbladen. Terwijl er hier genoeg gebeurt’, aldus Zuurbier.

Daardoor verwachten ze voldoende interesse bij het publiek en voldoende interesse bij freelance journalisten. Die hebben nu immers weinig uitgevers waar ze hun verhalen kwijt kunnen.

Verder denkt Zuurbier dat er interesse is bij mensen die de Achterhoek verlaten. ‘Jongeren trekken hier weg om te studeren en keren lang niet altijd terug. Die groep kan via Trikker op de hoogte blijven van wat er in hun regio van herkomst gebeurt. Het is onderdeel van onze missie hen van informatie te voorzien.’

Als het platform dit voorjaar betaald wordt, kunnen journalisten zelf hun kanaal beginnen en de prijs van de artikelen bepalen. Ook komen er abonnementsvormen. De journalisten kunnen het platform ook gebruiken om bijvoorbeeld evenementen te organiseren. De publiciteit, aanmeldingen en betalingen gaan dan via de site.

De ontwikkeling van Trikker wordt betaald door de initiatiefnemers en een aantal bedrijven. ‘Die vinden het interessant de techniek te ontwikkelen, te testen en dan aan anderen te verkopen’, aldus Zuurbier.

De journalisten worden lid van een coöperatie. Op die manier kunnen ze hun belangen binnen Trikker behartigen. Ze ontvangen de helft van de inkomsten. De andere helft is voor het platform. Als daar geld overblijft, vloeit dat terug naar de schrijvers.

In de communicatie naar geïnteresseerde journalisten belooft Trkker geen gouden bergen. Daarin is dit rekenvoorbeeld opgenomen:

Een journalist plaatst een artikel voor €0,36 per tik op Trikker (dus iedereen, die dat artikel wil lezen, betaald er €0,36 voor, tenzij er binnen een abonnement wordt gelezen)
Stel, de journalist heeft 20 volgers, die het artikel lezen, dan is de vergoeding, die de journalist in eerste instantie ontvangt €3,60
Heeft de journalist 200 volgers opgebouwd, dan wordt dit al €36,00.

Hou je aan, dat Trikker vooral op zoek is naar het diepgaande nieuws (niet het snelle nieuws), kun je - passend van de actualiteiten - als journalist je publicaties herhaaldelijk onder de aandacht brengen.

Heb je iets over wonen in de regio geschreven, en er zijn 3 momenten in het jaar, waar wonen in de regio een algemeen issue, kun je je publicaties dus 3x aanbieden, eventueel verdiepen, aanvullen en dus boven op de eerder genoemde €36 waarschijnlijk nog eens €45 verdienen.

Kun je je eigen onderwerp {b.v. jongeren in het gebied] aan dat van een ander journalist op Trikker verbinden en ook diens volgers (zeggen we: 300) tot lezen van je artikel verleiden, dan zie je nog eens €54 (en voor extra momenten + ca. €35) verdienen.

Houden we die cijfers voor het gemak als gemiddelde aan, en gaan we ervan uit dat de journalist 20 artikelen in het jaar publiceert via Trikker, zit je op een primair inkomen van €3.600.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.