— maandag 4 mei 2015, 11:29 | 0 reacties, praat mee

‘Ik ga het beste uit andere mensen halen’

Corine van Dun - © Maaike Putman

Midden vorig jaar komt oud-Wereldomroep medewerkster Corine van Dun (1953) in contact met het Toekomstbedrijf Media. Een initiatief van de NPO, Bureau Gerritsen, en het werkgelegenheids- en opleidingsfonds Publieke Omroep. Doel van het project: elkaar stimuleren om werk te vinden.

‘Heb je er ooit wel eens aan gedacht om hulpverlener te worden bij Slachtofferhulp Nederland? Zo te horen heb je een heel bevlogen en zorgende kant?’ ‘Nou nee, ik ben journalist. En dat is toch vrijwilligerswerk?’ Zo verloopt mijn eerste kennismaking met Willem IJzereef, jobcoach bij Bureau Gerritsen in Bussum. Nee, het is geen geintje, dit is plan B. Ik schrik me rot.

Solliciteren is werk
Het is een warm nest, dat Toekomstbedrijf Media. Iedereen in de groep van twintig man/vrouw heeft bij een omroep gewerkt en bijna iedereen is weg gereorganiseerd. Freelancers en mensen in vaste dienst. Van alle leeftijden. Veel televisiemensen ook.

Een half jaar lang komen we iedere dinsdag bij elkaar. Een hele dag, en op werktijden. In de eerste maanden is er iedere bijeenkomst een workshop. Over solliciteren via LinkedIn, en via Facebook. Het verbaast me dat nog lang niet iedereen actief is op de sociale media.

Een journalist is komen vertellen over het opzetten van haar eigen bedrijf. Ze is onderdeel van een samenwerkingsverband tussen journalisten en webbouwers.

Hoe presenteer je jezelf, wat doe je aan acquisitie, wat zijn de tarieven?

We zijn allemaal aangesloten bij de vacaturebank van Werk­Station JobXS. Dan krijg je meerdere keren per dag een mail met nieuwe vacatures. Werkstation valt onder Strax. Dat is het programma binnen de publieke omroep dat iedereen wil stimuleren om na te denken over werk, loopbaan en persoonlijke ontwikkeling.

Iedereen die op een vacature solliciteert laat de brief eerst lezen aan coach IJzereef en aan recruiter Wendy Entzinger van ESPAI Coaching. IJzereef en Entzinger onderzoeken in persoonlijke gesprekken wat voor werk je nog meer kunt gaan doen, en komen met vacatures. Heb je een sollicitatiegesprek? Dan oefen je dat eerst met de coaches. Dat blijkt te werken.

Groepsapp
In de groepsapp sturen we veel vacatures rond. Ook die van Villamedia. Als iemand een baan vindt of een klus krijgt wordt dat eerst in die app gevierd. Een sollicitatiegesprek? Aanmoedigingen. Gaat het mis? Steun. Je stimuleert elkaar om werk te vinden. Van de twintig mensen uit de groep hebben er nu zes een vaste baan. In de meeste gevallen tijdelijk. Drie anderen werken af en toe als ZZP’er.

Bijzonder is dat we allemaal in hetzelfde vaarwater zitten. We zijn concurrenten van elkaar, concullega’s. Tenminste, als je nog gaat voor je oude beroep. ‘Voor de producers’, of ‘voor de eindredacteuren’, staat er vaak boven een app-bericht over een journalistieke functie. Bijna de helft van onze groep is op de een of andere manier als journalist aan het werk geweest.

Begrafenissen
Er zijn uiteindelijk maar twee mensen die iets heel anders zijn gaan doen. Een van ons is, als ZZP’er, bij een begrafenisonderneming gaan werken. Maar ze spreekt nog wel spotjes in. De tweede is iets gaan doen met software en beslissingsprocessen.

Als je kansen op de arbeidsmarkt niet zo goed zijn, bijvoorbeeld vanwege je leeftijd, zoals bij mij, is het verstandig om niet alleen te kijken naar je oorspronkelijke werk, plan A, maar ook een plan B te hebben om weer aan de slag te komen. Inmiddels werk ik enthousiast aan dat plan B. IJzereef traint me om als zelfstandig jobcoach aan de slag te gaan. Met name in de sector van mijn plan A, de media.

Mijn plan B: coach
Ik beken dat ik het als eindredacteur leuk vond om ingesukkelde medewerkers naar een hoger plan te tillen. Mensen op andere plekken te zetten waar ze beter tot hun recht komen. Ze zijn tenslotte ooit in dienst gekomen, er zijn dus kwaliteiten. Ik ging op zoek naar die verborgen of intussen verbleekte talenten.

‘Jobcoach, wat denk je daarvan?’, vraagt coach IJzereef. Dat klinkt een stuk beter dan zijn vraag in onze kennismaking. Hij komt met een boek over coachen. ‘Hier staat eigenlijk alles in wat je moet weten. Daar ben ik ook mee begonnen.’ Dus ben ik aan de studie.

Tegenslag
Vol enthousiasme neem ik contact op met een potentiële opdrachtgever. Ik vertel mijn verhaal over het coachen. Kan ik bij jullie trainen om medewerkers te coachen? Ja hoor, van harte welkom. Goed plan. Gaan we doen. Geen kosten aan verbonden? Nee, dit is gratis. Als ik het goed doe kun je me daarna inhuren. We stellen een plan van aanpak op.

En dan wordt het stil. Bellen dan. ‘Nee, ze is er even niet. Probeer het volgende week eens. Hoewel, nee, dan is het vakantie’. De moed zakt in mijn schoenen. Wat heb ik verkeerd gedaan? Op de wekelijkse bijeenkomst van het Toekomstbedrijf Media word ik stiller. Nee, ik heb even niet zoveel te melden.

Intussen oefen ik wel als coach met een aantal collega’s in het Toekomstbedrijf. Geweldig om te doen. En ik loop een dag mee op Bureau Gerritsen in Bussum. Wow, wat is dat een leuk vak, dat coachen. Mijn oefen-collega’s in het Toekomst­bedrijf willen verder met me. Ze willen het hele loopbaantraject dat ik met ze ben gestart afmaken. Ik kan het.

Eindelijk komt er een antwoord van mijn potentiële opdrachtgever. ‘We zijn op het moment met andere dingen bezig. Maar we vergeten je niet. Neem over een maand of twee weer even opnieuw contact op.’ Teleurstellend, maar ik ga het doen.

In de werkgroep is nog iemand die talent blijkt te hebben als coach. Samen gaan we een cursus volgen om een certificaat te halen. De WW steunt ouderen financieel om een nieuw vak te leren. Samen met Bureau Gerritsen gaan we de markt op. Omdat we uit hetzelfde vak komen hebben we iets te bieden. Het eerste gesprek met een regionale omroep is geweest.

Samen met een ander lid van de groep, en nog iemand daarbuiten, zit ik ook in de RadioPraktijk. We geven betaalde workshops over (radio)journalistiek. Met coach IJzereef en twee andere deskundigen hebben we in het Toekomstbedrijf naar onze toekomst gekeken. Waar ligt onze kracht, wat is onze markt?

Ik word ZZP’er
Een van de deelneemsters in het Toekomstbedrijf vertelt me dat ze meer dan twintig jaar bij de commerciëlen heeft gewerkt. Ze is zelf opgestapt, heeft geen plezier meer in die eindeloze reeks deadlines. Zij is afgekickt van het nieuws. Ik niet. Het nieuws laat me nog steeds niet los. Maar ik doe er niets meer mee. Ook al komt het bovendrijven, ik wil er niets meer mee. Nee, ik ga het beste uit andere mensen halen, ik word ZZP’er, coach!

De reguliere bijeenkomsten van Het Toekomstbedrijf zijn inmiddels gestopt. Er zijn nog vier terugkom bijeenkomsten. Daarna stopt het project definitief.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.