— dinsdag 21 april 2009, 18:24 | 4 reacties, praat mee

IJdeltuiterij holt journalistiek uit

Het artikel ‘De lokale journalist kijkt wel uit’ (NRC Handelsblad, 18 april) over de zaak Wolfsen versus Ons Utrecht bevat wijs- en waarheden. Toch mist Jos Goos een punt: kritiek op de journalistiek/media zelf.

Als oud-journalist bij serieuze dagbladen zie ik sinds medio jaren ‘90 een ontwikkeling bij de media zelf die hun onafhankelijkheid uitholt. De ontzuiling verbeterde hun positie, maar ijdeltuiterij doet die nu weer teniet.

Hoofdredacteuren, stafleden en journalisten zijn teveel aan het jij-en en jou-en geslagen met politici en bestuurders. Veel hoofdredacteuren zijn dol op vertrouwelijke vriendschappelijke onderonsjes met de hoge heren. Gewone journalisten gaan dat nadoen. De hoge heren moedigen al deze gezelligheid aan, om de pers in te pakken. Het leger ‘communicatieadviseurs’ (de stad Utrecht heeft er meer dan 150!) is daar speciaal voor opgeleid.

Zo is een journalistiek-politiek complex ontstaan, en in die sfeer dacht Utrechts burgemeester Wolfsen dat hij best een krant kon laten weggooien, om een hem onwelgevallig stuk tegen te houden. Juist bij dat blad, Ons Utrecht, speelt dit geslijm tussen politici en journalisten niet. Wolfsen zat daardoor extra goed fout.

Maar het zijn die vele andere hoofdredacties/uitgevers die een klimaat hebben laten ontstaan waarin een bestuurder zo ver dacht te kunnen gaan. Burgemeester Wolfsen vroeg zich in het raadsdebat af of hij ‘nog wel een kopje thee met een journalist kon drinken’. Mijn idee: dat mag hij best willen, maar de journalist moet het beleefd doch duidelijk afwijzen. Ikzelf heb ooit een groot glas bier omgestoten over een ministeriële pantalon om van die opdringerige man af te komen. Dat was ook na een vervelend artikel. Het moet gewoon duidelijk zijn wie waarover gaat. Andere casus, uit de moderne tijd: een
hoofdcommisaris van politie vertelde mij iets ernstigs, kreeg daar spijt van en belde mijn hoofdredacteur om het ongedaan te maken. De hoofdredacteur beval mij een en ander te wijzigen. Ik weigerde. Dit kostte twee ton schadevergoeding - aan mij uitbetaald. Zo hoort het. Nog eentje? Een burgemeester van de vierde stad van het land wou mij laten schaduwen want ik had vervelende informatie over bestuurlijk handelen gekregen. Natuurlijk zetten we dat in de krant. De hoofdredacteur sprak tot de woedende burgemeester: ‘U moet met uw rotpoten afblijven van mijn rotjournalisten’. Zo kan het ook. Niet ongeestig, voor die tijd.

Jos Goos was freelancer voor de Volkskrant (Haagse redactie), Het Parool (chef nieuwsdienst), onderzoeksjournalist Utrechts Nieuwsblad en oud- docent SvdJ Utrecht en RU Groningen.

Bekijk meer van

Praat mee

4 reacties

Kees, 22 april 2009, 11:32

Ik kan me - werkzaam als journalist in den Haag - enigszins vinden in het artikel van de heer Goos. Journalisten zijn soms wel erg close met politici (en andersom!). Ik probeer altijd een discrete afstand te houden. Ik kom voor informatie, niet om vriendjes te worden. Geen glazen bier in Nieuwspoort. Het kan zijn dat je zonder deze intieme contacten minder kwalitatieve informatie krijgt. Ik betwijfel dat. Als je als media ‘belangrijk’ genoeg bent, weten ze je toch wel te vinden. O ja, de laatste reactie van Goos vind ik wat hooghartig. (vroeger was niet alles beter, maar ik wel?) Helaas, daardoor ga je het stuk toch anders lezen.

Marcel de Vries, 22 april 2009, 11:53

Goos heeft een klein beetje gelijk. Maar hij scheert inderdaad teveel. Ik proef in Utrecht ook een tendens dat oudere afgehaakte journalisten, zoals in mediacafe Slok, inhakken op wat er nu wordt gepresteerd bij kranten, wellicht onder veel moeilijkere omstandigheden dan vroeger (infoangst bij organen, internetinvloeden, minder mensen op een redactie die hetzelfde werk moeten doen etc etc). Dat is wel jammer, want ieder zijn tijd ieder zijn kunde. En volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is het ouwe-jongen-krentenboordgehalte - waarvan UNhoofdredacteur Kalmann wordt beticht- tegenwoordig lang niet zo erg als voorheen.

Hans Roodenburg, 27 april 2009, 11:15

Blijkt maar weer dat het reageren op deze site ‘een open riool’ is als men niet voor zijn of haar naam durft uit te komen. Zijn het vooral jongeren die denken dat zij alles kunnen roepen zonder enige vorm van ‘modereren’?
Goos geeft het prima én overdreven weer. Iedereen mag een journalist - hoe goed of hoe slecht - onder druk zetten. Oudere journalisten kunnen zich prima verweren als in ieder geval niet stiekem tegen de schenen wordt geschopt. Wat een onzinnige discussie of iemand een goede of slechte journalist is. Het ene moment is de journalist hartstikke goed, het andere moment kan hij misschien ook behoorlijk in de fout gaan.

jos goos, 1 mei 2009, 13:36

Zelf zou ik er misschien niet opgekomen zijn dat journalistiek en gezag te vertrouwelijk zijn geworden, als burgemeester Wolfsen dat niet ZELF had aangestipt. In de raad vertelde hij dat hij als Kamerlid “altijd heel veel en vaak journalisten belde”, dus aan het ‘regelen’ was, en er circuleren mails tussen hem en journalisten die beginnen met ‘Beste (voornaam)’.
Inmiddels ligt de kwestie van zijn ‘pensioenkostenvergoeding’ heel anders, meen ik. Wolfsen hield zijn oude Amstelveense huurwoning aan, naar eigen zeggen uitsluitend en alleen als atelierruimte voor zijn vrouw (fotografe).De vraag mag rijzen, of die pensioenkostenregeling daar voor is bedoeld?
Leuk kluifje voor slimme collega’s bij bv. AD/UN.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.