HP/De tijd gaat zelfstandig verder

HP/De Tijd gaat zelfstandig verder in de stichting Het Vrije Woord. Verenigde Lektuur Bedrijven VLB B.V., de huidige eigenaar van HP/De Tijd, stopt uiterlijk per 31 maart 2021 met de exploitatie. Dat heeft HP-hoofdredacteur Tom Kellerhuis vandaag aan zijn (freelance) medewerkers laten weten.
‘Momenteel zijn we in druk overleg met VLB om deze transitie gestalte te geven, binnenkort hopen wij deze onderhandelingen af te ronden en zullen we je hierover verder informeren’, schrijft hij.
Kellerhuis zegt de mail nu niet te kunnen toelichten omdat de onderhandelingen nog lopen. ‘Het ziet er goed uit, maar het is nog niet zeker.’
Villamedia sprak Kellerhuis vorig jaar zomer over HP/De Tijd. Toen lichtte hij al een tipje van de sluier op:
Hoe gaat het met HP/De Tijd?
‘Naar omstandigheden gaat het best goed. Maar je weet hoe de markt is. Tot vorig jaar was het stabiel tot lichte groei. Dit jaar zien we een stevige daling met name in print en met name in de foodsector. Onze doelgroep lijkt steeds minder in de supermarkt te komen, en bestelt de boodschappen online. En daar zijn wij nog niet. Dus ik wil dat wij als de bliksem bijvoorbeeld kassakoopje worden op AH.nl. Dat wordt nu aan gewerkt.’ Wat later in het gesprek: ‘Het is toch een vorm van monumentenzorg aan het worden. De familie De Leeuw (eigenaar van mediabedrijf Audax, waar HP/De Tijd onderdeel van is, red.) wil gelukkig bijdragen aan het in stand houden van HP/De Tijd.’
Gaat er dan net als bij Vrij Nederland 5 ton per jaar bij?
‘Over bedragen kan ik niks zeggen, maar bij VN doen ze dat alleen als de voltallige redactie, op de hoofdredacteur na, opstapt. De familie is er mee begaan, maar het is te vroeg om daar nu al over te praten. Er wordt gewerkt aan een plan. We gaan met het merk misschien wel meer doen, een platform bouwen met verschillende activiteiten. En we zijn begonnen met de digitale betaalmuur op de site. Daar moet je toch op termijn tien- tot twintigduizend abonnees zien binnen te halen, wil je een toekomst hebben. Voor nu heb ik het blaadje uit het slop getrokken. We hebben nog steeds een verkochte oplage van ruim 21.000 exemplaren. Dat is meer dan tien jaar geleden.’
Praat mee