Hollandse Beelden; ouderwets goede reportages
En toen was er ineens Hollandse Beelden, een uitgave die brengt wat de titel belooft. Fotografie van Nederlandse bodem. Acht hoogstaande fotoseries en reportages verpakt als een publicatie die het midden houdt tussen tijdschrift en boek. Kleur maar ook zwart-wit, oud en nieuw werk, maatschappelijk betrokken – geëngageerd is het juiste woord - en foto’s met typisch Nederlandse onderwerpen, zoals de alomtegenwoordige partytent.
Hollandse Beelden kwam omdat het er nog niet was. Het zal geen groot publiek aanboren, het vult een niche. Het boekschrift is er voor de liefhebber van kwaliteitsfotografie. In Nederlandse musea en op fotofestivals komt die nog voorbij, maar fotoseries met enige diepgang zijn in Nederlandse dagbladen vrij zeldzaam geworden. Het kwartaalblad, zonder opsmuk en al te veel inleidende tekst, roept oude tijden in herinnering. En toch is het geenszins belegen.
Ouderwets goed zijn de reportages over individuele Nederlanders, onder wie de blinde Jan (82). Hij woont al ruim zeventig jaar in hetzelfde Haagse huis. Fotograaf Roel Rozenburg, initiatiefnemer van Hollandse Beelden, portretteert hem gevoelvol en toont een hedendaags fenomeen. Ouderen die lang op zichzelf wonen. Ontroerend is ook de serie van de jonge fotograaf Kiki Groot, die het jongetje Mickey volgde met het syndroom van Klinefelter, een genetische aandoening.
Hollandse Beelden wil een mix zijn van oud en nieuw fotowerk. Dat idee komt symbolisch tot uitdrukking in de afgewogen, gelaagde reportage van Martijn Beekman, actief op het Binnenhof, over zijn oudere Haagse collega Jos van Leeuwen, al 52 jaar persfotograaf.
Diens straattaferelen gevoegd bij Beekmans inkijkjes in een hectisch fotografenleven, ze vormen tezamen een mooi Hollands beeldverhaal.
Hollandse Beelden, losse nummers 12,50 euro, jaarabonnement 39 euro (vier nummers), bestellen bij hollandsebeelden.nl.
Praat mee