— dinsdag 29 juni 2010, 10:59 | 6 reacties, praat mee

HOI publiceert Q1-oplagecijfers

HOI, Instituut voor Media Auditing, heeft oplagecijfers over het eerste kwartaal van 2010 gepubliceerd. Interessant daarbij is de groeiende populariteit van elektronische abonnementen: alle kranten die een elektronische versie aanbieden, konden - in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder - een stijging in het aantal abonnementen noteren. Soms is die stijging bescheiden, zoals bij Dagblad van het Noorden (276 naar 324) en soms met honderden tegelijk, zoals bij NRC Handelsblad (7809 naar 8291). Over de hele linie daalden de oplages bij betaalde kranten, met Het Parool (60419 naar 61458) als opvallende uitzondering. De daling bij De Telegraaf zet zich voort: van 515.694 in het eerste kwartaal van 2009, 496.647 over heel 2009 tot 484.335 in het eerste kwartaal van 2010. Meer bij HOI Online

Bekijk meer van

Praat mee

6 reacties

Sent Wierda, freelancejournalist, 29 juni 2010, 13:25

De werkelijke HOI-cijfers voor de e-kranten zijn heel wat positiever dan hierboven slordig is samengevat.
De betaalde oplage van DvhN-e is gestegen van 15.572 (2009-I) naar 15.595 (2010-I). Die van de Volkskrant van 41.008 naar 43.852 en die van de NRC van 8.156 naar 13.296.
De zeven door HOI vermelde e-kranten hebben de oplage zien stijgen met totaal 11.000, van ca. 81.500 naar ca. 92.500.

Sent Wierda, freelancejournalist, 29 juni 2010, 13:38

En dat de betaalde oplage van Het Parool is gestegen (met 899 exemplaren, van 64.062 naar 64.961) is natuurlijk prachtig. Maar veel spectaculairder is de stijging van de betaalde oplage van de NRC (NRC+next+e) van 264.084 naar 270.164.

Rob Mokum, 29 juni 2010, 14:44

Villamedia hanteert een wel heel beperkte definitie van “oplage”. Kranten die los worden gekocht, proefabonnementen, weekendabonnementen en bedrijfsabonnementen tellen kennelijk niet mee. De betaalde oplagestand van De Telegraaf is juist gestegen en wel van 582.313 naar 592.407.
@ VM-redactie: volgende keer graag een iets reëler beeld van de werkelijkheid.

Sent Wierda, freelancejournalist, 29 juni 2010, 15:29

Rob Mokum vermeldt de juiste HOI-cijfers. Wellicht kan Villamedia nog uitleggen waarom de gehele losse verkoop van De Telegraaf is genegeerd.

Dolf Rogmans, 29 juni 2010, 17:31

Cijfers vergelijken is altijd lastig, vind ik. Wij hebben willen aangeven hoe het met de kern van de oplage gaat. In het cijfer 592.407 van 2010 zitten bijvoorbeeld 34.578 exemplaren tegen een actieprijs. In dezelfde periode het jaar daarvoor waren dat er maar 2721. De Telegraaf boekt dus groei met goedkope acties. Dat effect hebben we weggefilterd door naar de betaalde abonnementen te kijken. Overigens was de gratis oplage ook lager en de losse verkoop. Dus De Telegraaf is niet alleen bezig de oplage op te poetsen. Ook dat effect laten wij buiten beschouwing.

Sent Wierda, freelancejournalist, 29 juni 2010, 17:51

N.a.v. de reactie van Dolf Rogmans. Die actieprijs kan voor een deel te maken hebben met de opheffing van de zondagskrant: weekendabonnees (zaterdag + zondag) kregen een voordelig aanbod.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.