Hoera! Adam Smith verovert de Wibautstraat
Adam Smith is de redder voor de journalistiek deze vrijdag in een zaaltje aan de Wibautstraat, u wel wel die voormalige krantenallee van de lage landen. De depressie over lage tarieven verdwijnen ineens als de tucht van de vrije markt door de ruimte zweept.
Veilingmeester Jaïr Ferwerda, een van de freelancers die in deze ruimte een tafeltje huurt, laat de chefjes van Het Parool, Nieuwe Revu en ThePostOnline lekker tegen elkaar opbieden. De stukjesschrijvers die met enige schroom hun waar aanbieden blijken ineens koopmannen van het woord te zijn en zien de tarieven zowaar een stijging doormaken. Het kan dus wèl!
Misschien is de sfeer ook zo goed, omdat er Belgisch bier wordt getapt en er hartige taarten werden geserveerd. De journalistiek ligt in de goot en vanuit daar is het makkelijker om goud te zien.
Ferwerda en zijn freelancers-strijders hebben op een gegeven moment zelfs wilde plannen om een internationale stukjes-site te starten waar ideeën-arme redacties mogen gluren op zoek naar artikelen met clickpotentie of Blendle-omzet. Wel eerst even afrekenen, natuurlijk.
Och, als die journalisten al hun assertiviteit eens zouden inzetten dan is het snel gedaan met de bedillerige afknijppraktijken van de Titanics van de drukinkt. En kan freelance journaliste Nastascha van Weezel (29) eindelijk zelf een tas van Michael Kors kopen zonder dat papa Max (de koning der freelancers) weer moet bijstorten.
Praat mee