PersVeilig veiligheid vrouwelijke journalisten

— dinsdag 29 april 2014, 10:46 | 0 reacties, praat mee

Hipsters die dode bomen doorverkopen

Mark Koster is, met fotograaf Mark van den Brink, graag onder vrienden. Elke maand verslaat hij voor Villamedia een journalistieke borrel. Op 28 april was hij te gast bij de officiële start van Blendle, de i-tunes kiosk van de journalistiek. 'Op het lanceringsfeestje zweefde iedereen tussen hoop en vrees. De hoop werd vertolkt door de jeugdige oprichters, de vrees door De Journalisten.' Laatste wijziging: 22 mei 2014, 16:49

Dode bomen, dode honden? Op het strandje voor Pllek, de Amsterdamse loods waar Blendle, werd gelanceerd, lag een dode pup. Althans, als je van afstandje naar het beestje keek. Het jonge dier ademde nog wel, maar was te moe om op eigen benen te staan. ’Symboliseert dit nu de journalistiek of is dit de staat waarin Blendle verkeert?’, zegt een fotograaf die niet bij naam genoemd wilde worden.

Op het lanceringsfeestje van Blendle, de i-tunes kiosk van de journalistiek, zweefde iedereen tussen hoop en vrees. De hoop werd vertolkt door de jeugdige oprichters Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping die met hun vondst een reddingsloep voor de geschreven pers lijken uit te sturen. De vrees werd verwoord door De Journalisten. Zij mogen stukjes afstaan, maar krijgen d’r vooralsnog niets voor terug. De artiesten van het geschreven woord kunnen bij uitgevers en hoofdredacteuren bedelen om nog iets terug te krijgen van hun intellectuele eigendom. Ondertussen rinkelt bij Blendle de kassa.

Dus, was iedereen er om te kijken of er nog wat halen viel.

Parools Barbara van Beukering, Wouter van der Meulen van de Weekbladpers, Jort Kelder als pater familias van Klöpping, vader Herbert Blankesteijn, een freelance journalist die niet in het idee gelooft, maar er wel geld in heeft gestoken. ’Waarom kunnen freelancers niet in Blendle’, sprak hij streng.

De vriendin van Marten, de charmante WNL-presentatrice Maaike Timmerman kwam met de leukste onthulling. Dat vriend Marten in een onglamoureus wit T-shirt op zijn eigen feest rond stiefelde was ook haar niet ontgaan. Ze had een verklaring voor ’s mans weinig feestelijke voorkomen: ‘Alles zat in de was. Het interesseert hem echt niet hoe hij eruit ziet.’ Het was niet helemaal duidelijk of háár dat ook niets interesseerde.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.