Jodal

— donderdag 5 januari 2017, 09:02 | 0 reacties, praat mee

Het Stimuleringsfonds past Innovatieregeling aan

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) heeft de eigen Regeling Journalistieke Innovatie (voorheen de Persinnovatieregeling) op de schop genomen. Doelstelling is nog steeds journalistieke innovatie in Nederland aanjagen, maar de voorwaarden zijn aangepast. Laatste wijziging: 5 januari 2017, 09:05

Het werd na twaalf rondes, tientallen projecten en talloze evaluaties, toevoegingen en aanpassingen, tijd voor een herziening, zo is te lezen op de site van het SvdJ. In plaats van langdurige projecten te subsidiëren waarbij er beperkt zicht was op wat er dat jaar gebeurde, moet de aanvraag voor subsidie nu veel doelgerichter worden. “In plaats van voor een heel project, kan de aanvrager subsidie krijgen voor de ontwikkeling van een prototype of pilot. Een eerste versie van het gedroomde idee, dat stapsgewijs wordt ontwikkeld en aangepast. Telkens testen subsidieontvangers wat wel en niet werkt, met de juiste begeleiding.”

Er blijft nog wel een potje beschikbaar voor de zogeheten ‘ruwe diamanten’. Niet iedereen zal en co-financier vinden, maar sommige projecten die innovatief zeer interessant zijn kunnen in aanmerking komen voor doorontwikkeling. 

Nog een probleem van de vorige regeling was dat het moeilijk was voor subsidieontvangers om uiteindelijk een voet tussen de deur te krijgen bij de juiste partijen. Daarom brengt het Stimuleringsfonds de markt vanaf nu naar de projecten toe. “We organiseren een groot publieksevenement. Met mediapartijen, investeerders en andersoortige financiers. De subsidieontvangers presenteren daar hun prototype of pilot. Zo komen ze direct in contact met degenen die bij willen dragen aan de verdere ontwikkeling.”

Momentum is daarbij ook belangrijk, schrijft het Stimuleringsfonds. Als projecten niet tijdig aansluiting bij de markt vinden, versloffen ze. Teamleden gaan iets anders doen om rond te komen en het project wordt in de ijskast gezet. Daarom geven wij subsidieontvangers en co-financiers een extra steun in de rug. Wie binnen een maand na de presentatie een co-financier vindt, kan de investering door het Stimuleringsfonds laten matchen.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.