Het Parool uitgeroepen tot World’s Best Designed Newspaper

Het Parool is samen met de Duitse krant Die Zeit uitgeroepen tot 'World's Best Designed Newspaper'. De prijs is gebaseerd op verschillende onderdelen: inhoud, hoe een verhaal visueel wordt verteld, gebruik van koppen en fotografie, de 'stem' van de krant en de algehele vormgeving. In totaal hadden 170 kranten uit alle delen van de wereld ingezonden.
De jury prees Het Parool voor ‘een betoverende vormgeving die nieuwsverhalen verleidelijk maakt om te lezen’. De ‘duidelijke signatuur’ en de ‘opvallende mix van stevige nieuwskoppen en elegante witruimte’ werd ‘vernieuwend’ genoemd. “Deze krant heeft een smoel en een missie.”
Het Parool kreeg op 10 februari 2016 een nieuw ontwerp. De Poolse designer Jacek Utko en art directors John Koning en Floor Koop benadrukten in hun vormgeving het nieuwskarakter van de krant, en schepten tegelijk veel ruimte voor fotografie en graphics.
Het Parool kreeg in Charlotte ook twee ‘awards of excellence’ voor de sectie PS. Deze pagina’s - op werkdagen de tweede helft van de krant - werden door de jury ‘hoopgevend’ genoemd voor ‘een vitale toekomst van papieren kranten’. Ockhuysen: “We waren al European Newspaper of the Year en dan is er nu dit eerbetoon. Daar ben ik best beduusd van.” Meer bij Het Parool
Praat mee