website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

75-jarig Parool showt nieuwe jas

Lars Pasveer — Geplaatst in restyling op woensdag 10 februari 2016, 09:12

Een still uit een zogeheten 'moodvideo' van de nieuwe vormgeving | Het Parool

Een still uit een zogeheten 'moodvideo' van de nieuwe vormgeving | Het Parool

Nieuws

Het Parool bestaat 75 jaar en verschijnt deze woensdag voor het eerst in de nieuwe vormgeving. De krant heeft een nieuw logo, ontworpen door de Spaanse typograaf Laura Meseguer. Het Parool is nu ook een één katernkrant, omdat nieuws en de dagelijkse bijlage PS zijn samengevoegd.

De krant heeft verder afscheid genomen van enkele strips en voegde onder meer columnisten James Worthy en Yasmina Aboutaleb aan de reeks toe. Volgens hoofdredacteur Ronald Ockhuysen [eind vorig jaar door Villamedia geïnterviewd over de komende wijzigingen] gaat Het Parool “met een brede blik” naar Amsterdam, Nederland en de wereld kijken.

De ambitie van een ‘Amsterdamse wereldkrant’ werd kracht bijgezet met een billboard op het Newyorkse Times Square - met een prikkelende verwijzing naar het verleden van Nieuw-Amsterdam.

De wijzigingen gingen gepaard met een ontslagronde: in augustus 2015 kondigde de krant het vertrek van 15 redacteuren aan.

Om 12:00 uur op woensdag zal Het Parool ook de vernieuwde website lanceren, met een mix van nieuws en betaalde ‘plus’-artikelen. “Het is onze ambitie om in Amsterdam alles als eerste te weten en te melden - met groot nieuws, maar ook met kleine berichten uit de stad of minireportages van het leven van alledag”, schrijft de krant in een uitgebreid artikel over de wijzigingen.

In het Persmuseum start op donderdag een expositie over 75 jaar vormgeving bij de krant.

 

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.