Het eerste grote onderzoek naar Nederlands podcastgebruik

Voor het eerst is er een groot Nederlands verkennend onderzoek gedaan naar podcasts. Doel van het onderzoek was enerzijds om kennis te verzamelen over podcastluisteraars, maar ook om makers meer inzicht te geven in waar ze mee bezig zijn.
In het 103 pagina’s tellende rapport ‘Nederlandse podcastluisteraars: van audiobehang tot zuurstoftank’ voerden Bob den Hartog, marketingmanager bij productiehuis Dag en Nacht samen met Amanda Brouwers van de Rijksuniversiteit Groningen en productiehuis Podgront, een verkennend onderzoek naar podcasting uit. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en BNR Nieuwsradio ondersteunden het onderzoek.
Brouwers en Den Hartog enquêteerden 1.099 podcastluisteraars, interviewden 36 makers en zetten drie focusgroepen op met een selecte groep luisteraars. Uit de resultaten trekken zij zeven conclusies: vier over het algemeen gebruik van podcasts, twee over de band tussen maker en luisteraar en één over verdienmodellen. Daarnaast geven ze nog tips en adviezen aan de podcastmakers. Een samenvatting van het onderzoek is te lezen bij het Stimleringsfonds voor de Journalistiek
Praat mee