Helft mediafreelancers verliest drievierde van inkomsten

Zzp’ers in de mediabranche worden hard getroffen door de coronacrisis. Bijna tweederde van hen (64,7 procent) zag sinds de uitbraak van de coronacrisis meer dan de helft van zijn inkomsten wegvallen. 49 procent van hen heeft te maken met een inkomstenterugval van 75 procent of meer.
Dat blijkt uit een enquête die Adformatie hield onder 450 zzp’ers in de branches communicatie, marketing, creatie en media. De zzp’ers in de creatie krijgen de hardste klappen. In die branche zag 70 procent van de ondervraagden meer dan de helft van zijn inkomsten verdampen.
Van alle ondervraagden (dus van alle genoemde branches tezamen) zegt 67,3 procent dat ze te maken hebben gekregen met teruggetrokken opdrachten. Bijna de helft van hen (48 procent) zegt dat dalende inkomsten ook het gevolg zijn van het uitblijven van nieuwe opdrachten.
2 procent van de ondervraagden geeft aan nu lagere tarieven te krijgen dan voor het uitbreken van de crisis. Van de ondervraagden heeft 51 procent financiële steun aangevraagd middels de zogenoemde Tozo-regeling. Bijna een op de vijf ondervraagde zzp’ers (19 procent) overweegt te stoppen als zelfstandige. Meer bij Adformatie
Praat mee