banner persveilig

— vrijdag 16 oktober 2020, 10:17 | 0 reacties, praat mee

Hans Laroes begint platform dat de grenzen van de journalistiek overstijgt

Volgens Hans Laroes komen verhalen nog teveel op de redacties tot stand. BigElephant brengt de redacties in contact met het publiek. - © Valery Kuypers/ANP

Een grensoverschrijdend platform, waarbij het niet de nieuwsredacties zijn die het nieuws dicteren, maar waar de verhalen samen met het publiek worden geschreven. Hans Laroes opperde dit idee bij verschillende internationale nieuwsomroepen en vond er al zeker vijf bereid om met hem rond de tafel te gaan zitten.

‘Het neerzetten van een podium met interessante verhalen, gericht op mensen die nog steeds van goede wil zijn, geïnteresseerd zijn in informatie en zich niet willen laten gijzelen door de extreme discussies op sociale media’, zo omschrijft Hans Laroes zijn idee dat de werktitel ‘BigElephant’ draagt. Want een olifant is sterk en geduldig, een sociaal dier en leeft in een matriarchaat. Daarbij heeft iedereen wel een olifant in de kamer staan, volgens Laroes.

‘Twintig jaar geleden beschouwden wij de zwijgende meerderheid met dedain. Dat was het ‘klootjesvolk’, daar hoefde de journalistiek zich niet op te richten. Maar ik denk juist dat er in die meerderheid veel meer constructiviteit zit. Veel meer bereidheid om met journalisten samen te werken aan verhalen. En dan gaat het mij vooral om mensen met ervaring, of dat nu kennis is door opleiding of kennis door wat ze hebben meegemaakt, en niet om mensen met meningen, want meningen zijn er al genoeg.’

Samenwerken
Het idee om een platform in te richten waar deze mensen samenwerkingsverbanden aan kunnen gaan en internationale netwerken kunnen vormen met journalisten, ontstond tijdens de eerste maanden van de coronacrisis.  Laroes was voorzitter bij vergaderingen tussen hoofredacteuren om te bespreken wat de coronamaatregelen betekenden voor de manier waarop journalistiek wordt bedreven, maar ook voor de inhoud van media. ‘Het viel me op dat er een enorme behoefte is aan grensoverschrijdende samenwerking als het gaat om het maken van verhalen. Er wordt te veel gefocust op wat zich binnen de eigen landsgrenzen afspeelt en daardoor is er weinig ruimte voor iets anders. Nu alles toch op zijn kop staat en de samenleving volgens mij fundamenteel aan het veranderen is, is dit het juiste moment om dit idee uit te gaan werken.’

Laroes nam in juni contact op met een aantal Europese hoofdredacteuren, die hij als innovatief beschouwde. De BBC (VK), RTE (Ierland), YLE (Finland), RTBF (België) en NPO (Nederland) zagen wel brood in BigElephant en vormen nu de kerngroep waarmee Laroes het idee verder zal ontwikkelen.

Horizontale verbindingen
Op de vraag waarom dit nieuwe platform dan nodig is, antwoordt Laroes: ‘Ik denk dat de journalistiek tegen haar eigen beperkingen aanloopt. Sommige keuzes worden teveel op de automatische piloot gemaakt en ik denk dat er een evidente agenda is van verhalen die de journalistiek tegenwoordig maakt. Volgens mij beseffen nieuwsredacties nog steeds niet dat er binnen hun publiek heel veel wijsheid, kennis en ideeën bestaan. De journalistiek werkt nog steeds vanuit een centraal punt, de redactie of de studio, en stuurt van daaruit zijn producten het land in.

De verticale hiërarchie die er vroeger bestond, moet worden vervangen door horizontale verbindingen. We leven immers in een netwerksamenleving. De journalisten staan dan op hetzelfde niveau en het is heel interessant om mensen in direct verband met elkaar te laten staan. Daardoor wordt de betrokkenheid van mensen in het publiek ook groter en wordt hun vertrouwen in de journalistiek versterkt, in plaats van dat dat vertrouwen erodeert. Want dat laatste is op de langere termijn wel aan de hand.’

Laroes benadrukt dat zijn idee voor een nieuwsplatform waar het publiek invloed kan uitoefenen niet per se revolutionair is. De Correspondent doet ook iets soortgelijks, maar BigElephant is natuurlijk geen herhaling van dezelfde oefening. Laroes: ‘Ik heb waardering voor de Correspondent. Er zullen veel verschillen bestaan, niet alleen omdat er bij BigElephant veel meer nadruk zal liggen op de audiovisuele vorm, maar ook omdat -wat mij betreft en in alle vriendelijkheid- ook de Correspondent nog steeds vanuit de redactie wordt gemaakt.’

Fundament
Het idee is gestoeld op vier pijlers. Laroes: ‘In de eerste plaats zijn er buiten de redacties meer verhalen te vinden. Het is niet meer de journalist die als enige de verhalen selecteert, maakt en over het eindproduct gaat. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met mensen uit je publiek, krijg je uiteindelijk andere en vaak ook betere verhalen. De tweede pijler steunt op de gedachte dat het belangrijk is om de black box, mede gebaseerd op de blockchain-filosofie, van journalisten te openen. Dat wil zeggen dat je transparant bent over de keuzes die je maakt of gaat maken. Je maakt daardoor duidelijk dat de informatie in een verhaal ook gecheckt is, en integer is. De derde pijler gaat om oplossingsgerichtheid, om de empowerment van mensen of groepen. Dat betekent dat je de problemen die mensen of groepen in specifieke omstandigheden ervaren, probeert op te lossen. En de vierde pijler gaat uit van een poging om mensen op vriendelijke wijze te verleiden om uit hun bubbel te komen. Via grote thema’s laat je hen zien dat er meerdere en aantrekkelijkere invalshoeken zijn dan die worden aangeleverd door de formele journalistiek zoals wij die kennen.’

Ambitie
Een platform of een site; de precieze vorm staat nog niet vast, maar de komende zes maanden zullen daar helderheid in brengen. Laroes: ‘In november gaan de eerste gesprekken met de genoemde omroepen van start. Dit is de zogenaamde designfase, waarin we gaan brainstormen over de verdere uitwerking. Eigenlijk is het een experiment. We hebben een aantal veronderstellingen en die gaan we testen in de praktijk.’

Als het idee over een half jaar nog steeds overeind staat, breekt fase twee aan. Laroes: ‘Vanaf april 2021 wordt het project ook echt gebouwd. Ik ga ervan uit dat het dan nog wel een jaar of zelfs anderhalf jaar duurt, voordat het echt vaste voet aan de grond heeft gekregen. Natuurlijk hoop ik dat het over 18 maanden gigagroot is, maar dat is nu alleen maar gebaseerd op ambities.’

Bekijk meer van

Hans Laroes

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.