Google belooft beterschap na boete Franse mededingingsautoriteit
In een slepende zaak tussen Google en de Franse mededingingsautoriteit heeft de zoekgigant een boete van 220 miljoen euro opgelegd gekregen. Het bedrijf beloofde wijzigingen door te voeren in de wijze waarop het opereert in de online advertentiemarkt.
Volgens toezichthouder Autorité de la concurrence is duidelijk dat Google binnen Frankrijk het eigen Google Ads-platform bevoordeelt boven oplossingen die uitgevers zelf hebben gebouwd, zoals eigen advertentienetwerken en online veilingen waar adverteerders op vrije ruimte kunnen bieden.
De Autorité neemt het Google kwalijk dat het profiteerde van bedrijven die al door daling van papieren abonnementen en een verzwakte advertentiemarkt worden getroffen. Een bedrijf met een machtspositie als Google heeft volgens de toezichthouder “een bijzondere verantwoordelijkheid” geen ondermijnend gedrag te vertonen en enkel te concurreren op basis van verdiensten.
In een blogpost kondigt Google aan sommige wijzigingen wereldwijd toe te passen. “We hebben ingestemd met een aantal verplichtingen om het eenvoudiger te maken voor uitgevers om advertentietechnologie van derden met onze diensten te gebruiken”, aldus Maria Gomri, hoofd juridische zaken van Google Frankrijk.
De veranderingen zullen de komende maanden in Frankrijk worden uitgerold; sommige daarvan dus ook in andere landen. Andere advertentieplatforms krijgen ook meer toegang tot data uit het Google Ads-netwerk, belooft Google. Meer bij Autorité de la concurrence / Google Blog
Praat mee