mgm nvj maart

— donderdag 22 oktober 2009, 12:40 | 6 reacties, praat mee

Duurzame glossy Green.2 opnieuw gelanceerd

Duurzame glossy Green.2 opnieuw gelanceerd

Heel even leek Green.2 een stille dood te sterven, maar vanaf vandaag ligt de glossy over duurzaam leven weer –geheel opgefrist– in de schappen. Onder de nieuwe hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp (27), eerder hoofdredacteur van jongeren e-zine Spunk, is het blad moderner, luxer en glamoureuzer geworden. De groene glossy van GMG uitgevers werd in juni vorig jaar met veel scepsis ontvangen en kwam niet van de grond. Volgens Groot Koerkamp omdat het teveel op een vakblad voor groene ondernemers leek. Onder haar leiding is het opgeheven vingertje verdwenen: ‘Mensen vertelden me dat ze zich wel eens schuldig voelden als ze Green.2 hadden gelezen, omdat ze niet duurzaam genoeg zouden zijn’, zegt ze. ‘Ik wil juist inspireren.’ Laatste wijziging: 23 oktober 2009, 11:42

Weg met de geitenwollensok dus. ‘For modern People’, luidt de nieuwe slogan. ‘Want duurzaam leven is modern leven en modern leven is duurzaam leven.’ Het eerste vernieuwde nummer ligt voor één keer met een dubbelcover in de winkel. Eén met de down-to-earth zangeres Wende Sneijders en één met een glossy covermodel. De twee covers symboliseren exact de brug die Groot Koerkamp met Green.2 wil slaan: ‘Duurzaamheid en glamour zijn twee werelden die heel goed samen gaan.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

Annemiek, 22 oktober 2009, 15:11

Green.2 té duurzaam en té groen?? Ik vond het juist bizar om pagina na pagina ‘groene’ reclames van BMW en Shell tegen te komen, en interviews te lezen met Wendy van Dijk die niet eens haar glas naar de glasbak brengt. Ik las geen opgeheven vinger, maar weinig vernieuwende artikelen over uitgekauwde onderwerpen. Ben dan ook erg benieuwd naar de opgefriste versie!

Taco, 24 oktober 2009, 15:32

Ik sluit me bij Annemiek aan, een wijzend vingertje dekt niet bepaald de lading. Maar gefeliciteerd en ik hoop dat de nieuwe vormgeving een succes wordt!

denhaag24, 24 oktober 2009, 17:50

Duurzaamheid en glamour zijn twee werelden die heel goed samen gaan

....................

Ivo, 25 oktober 2009, 11:50

Wat is er eigenlijk mis met kritische artikelen over het gebrek aan duurzaam denken bij mensen, bedrijven en overheden (lees: wijzend vingertje)? Kranten kiezen wel voor een journalistieke en verdiepende aanpak van het onderwerp.

Ik denk dat dit soort bladen het juist niet redden, omdat ze niemand tegen het hoofd willen stoten. Wat rest zijn oppervlakkige interviews met bijvoorbeeld Floortje Dessing, waarin ze voor de duizendste keer vertelt over de wereld te vliegen, enzovoort. Mensen die echt geïnteresseerd zijn in duurzaamheid haken juist af bij gebrek aan analyse en kritische journalistiek over duurzaamheid, terwijl de main stream doelgroep bijvoorbeeld ook zo’n interview met Floortje Dessing liever in het schap laat liggen. Het is vlees noch vis. Ik ben benieuwd welke snaar de nieuwe formule nu nog raken kan. Ik ga het blad zeker een keer bekijken, maar vrees met grote vrezen dat het er niet beter op geworden is.

Michel Robles, 29 oktober 2009, 21:35

Ik HEB het blad al bekeken, en inderdaad: wederom biovlees noch MSC-vis. Louter groene positivopraat. Leuk bedoeld, niet verkoopbaar. Lezers laten zich niet in de luren leggen. Ivo spreekt wijze woorden. Het probleem is, dat een jaar of wat geleden milieugroepen ineens niet meer hard ‘Schande’ mochten roepen, terwijl ze daarmee toch groot geworden waren. Sindsdien moet alle groene berichtgeving op joechei-toon. Ondertussen leven we in zeer beklemmende tijden en dat weten lezers ook. Maar veel uitrichten kun je per saldo niet als consument, al was het maar bij gebrek aan alternatieven.  Hele productiesystemen moeten óm, maar bedrijven en politiek verschuilen zich relaxed achter onze vermeende onwil, wensjes en ‘vraag’. Groenkeuvel-glossies, waarin steeds diezelfde paar producten en BN’ers worden herkauwd? Forget it! Onthullend, shockerend en boos, dat slaat aan - zie Wilders. Pas in die context vallen fijne doe-het-zelf tips (misschien) in vruchtbare aarde.

Jan, 1 november 2009, 18:20

Een blad dat zoveel papier en drukinkt verspilt aan zoveel geouwehoer kan natuurlijk nooit een kritisch milieu-tijdschrift worden. Dat is een contradictie in zichzelf.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.