— maandag 24 november 2008 09:07 | 31 reacties , praat mee

‘Geen subsidie voor religieuze omroepen’

De financiering van religieuze omroepen zonder leden is in strijd met de scheiding van kerk en staat waar het staatsbestel op is gebaseerd. Om die reden zouden de overheidssubsidies moeten worden stopgezet van bijvoorbeeld de IKON, RKK en Nederlandse Moslim Omroep. Dat stelt VVD-Kamerlid Johan Remkes vandaag voor bij de behandeling van mediabegroting. "Ik heb niets tegen godsdienstig georiënteerde omroepen als de EO of de NCRV, omdat zij leden hebben die betalen. Laat die andere omroepen ook maar leden gaan werven.” Religieuze organisaties zouden volgens Remkes ook heel goed kunnen samenwerken in één publieke omroep met leden. "Het is voor mij een principieel punt". Laatste wijziging: 25 november 2008, 09:59

Bekijk meer van

NVJ LID 26-05

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

31 reacties

GJ, 24 november 2008, 11:37

Interessant. Ik dacht dat scheiding tussen kerk en staat betrekking had op het politiek bestuursmodel. Zouden volgens Remkes nu ook de subsidies stopgezet moeten worden aan buitengewoon onderwijs, ziekenhuizen, opvangcentra en niet te vergeten de politieke partijen zelf??? En is hij vergeten dat ook EO, NCRV, KRO subsidies krijgen buiten hun verenigingsinkomsten? Ondoordachte onzin dus.

DERCKS, 24 november 2008, 12:10

Goedzo. Alle godsdienst(waanzinnige) subsiedies intrekken dus ook deze

Henriette, 24 november 2008, 12:15

Inderdaad! Weg met die volkdrogerenderotzooi op de buis. Laat ze de zendtijd maar betalen uit de bijdrage van volgelingen of reclame in plaats van uit het belastinggeld.

OR, 24 november 2008, 12:16

En meteen alle gereserveerde potjes terugstorten svp!

Erik W., 24 november 2008, 12:16

Als je een substantiele bijdrage levert, prima. Maar waarom geldt die ledennorm waar BNN onlangs nog voor moest werven niet voor de ‘religieuze’ clubjes? Opheffen die handel.

JR, 24 november 2008, 12:18

@GJ

Inderdaad, goed punt.

peter.co.uk, 24 november 2008, 12:19

Wat ik niet begrijp is dat subsidie wordt gegeven aan organisaties puur omdat het godsdienstige organisaties zijn.  Vannuit welk pricipe wordt dit gedaan?  Je subsidieert een ziekenhuis omdat ze mensen beter maken, opvangcentra omdat ze mensen opvangen, etc.  Maar wat heeft godsdienst hier in godensnaam (excuse the pun) mee te maken?!
Ik heb steeds meer het gevoel dat de seculaire maatschapij waar onze ouders voor heben gevochten in de prullenbak wordt gegooid.  Katholieken tegen de protestanten, Moslims tegen de Christenen, en allemaal united tegen wetenschappelijk denken en normen en waarden die niet bebaseerd zijn op gebakken lucht of een slecht geschreven roman van 2000 jaar oud.

Bert, 24 november 2008, 12:22

Ik vind het argument van scheiding tussen Kerk en Staat zelf ook redelijk vreemd. Volgens mij zijn er gewoon regels die zeggen dat een omroep een X-aantal leden moet werven voordat ze subsidie en zendtijd krijgen. Alle omroep-wannabe’s die niet aan de leden-norm voldoen dienen in mijn ogen ook geen subsidie te krijgen, dus terecht dat het voor de niet bekeken omroepen wordt ingetrokken. Maar het argument van Remkes blijft voor mij vreemd.

HJ, 24 november 2008, 12:25

Goed initiatief!

Volgende stap:
Verbied de stelselmatige indoctrinatie van jonge kinderen op school met religie.
Kortom: al het basis onderwijs wordt openbaar en algemeen, zonder religieuze bias en indoctrinatie. Er komt een verbod op confessionele scholen in het (basis) onderwijs.
Vanaf een bepaalde leeftijd is het mogelijk om kinderen naar een confessionele school te sturen, maar de financiering daarvan moet volledig door de ouders gedragen worden.

John, 24 november 2008, 12:34

Ik wil niet meebetalen aan indoctrinatie!

GK, 24 november 2008, 13:07

@ HJ: Ja, dat is de oplossing! Laten we dan ook meteen al die scholen verbieden die onschuldige schoolkinderen voor de gek houden met ‘bewijzen’ voor evolutie die 60 jaar geleden al zijn ontkracht, maar nog steeds worden verkondigd als de waarheid! Over indoctrinatie gesproken…
Volgens mij hebben we als ouders in Nederland nog altijd een keuze als gaat om schoolkeuze voor onze kinderen.


@peter,co.uk: Met die ‘slecht geschreven roman’ bedoel je het meest gelezen en best verkochte boek sinds mensenheugenis?

EM, 24 november 2008, 13:07

@GJ : Slecht punt.
het verschil tussen de genoemde relie-omroepen en jou voorbeelden (Speciaal onderwijs, ziekenhuizen enz) is dat deze laatsten gelijk worden behandeld als de niet religieuzen. Bij de omroepen is dit niet het geval, anders zou BNN niet hoeven de vechten voor zijn bestaan. Hiernaast vind ik ook dat speciaal onderwijs moet worden afgeschaft, want als je zo nodig wil geloven, dan doe je dat toch lekker thuis of in de kerk, maar niet tijdens de tijd dat je werkelijk nuttige dingen moet leren, zoals rekenen en taal.

Jan, 24 november 2008, 13:08

Ik heb wel iets tegen godsdienstige omroepen.
Het is buitengewoon aanmatigend wat de religieuze mens over ons uitstort. Met name de islamieten discrimeren erop los en houden er een dubbele standaard op na die ze ook nog aan derden willen opleggen.
Jan de Ongelovige

EM, 24 november 2008, 13:09

@GK:

Evolutie ontkracht? ROFL. Als je het heel veel tegen je zelf zegt ga je het vast geloven, maar het is de grootste onzin die ik vandaag lees.

Marko, 24 november 2008, 13:17

De Humanistische Omroep is trouwens ook een 39f-omroep, maar niet religieus. Dus er is wel degelijk plek voor niet-religieuze levensbeschouwingen in het 39f-systeem…

EM, 24 november 2008, 13:31

Als je op Wikipedia kijkt onder Humanisme, begint men met “Onder het hedendaagse humanisme wordt een levensbeschouwing verstaan die…”. het valt dus volgens velen onder levensbeschouwingen en wat mij betreft mag het net als de religies van de buis af als het geen leden heeft.

hophophop, 24 november 2008, 14:03

Christianity:
Anyone arrogant enough to reject the verdict of the judge or of the priest who represents the LORD your God must be put to death.  Such evil must be purged from Israel.  (Deuteronomy 17:12 NLT)
Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed.  (Exodus 22:19 NAB)
They entered into a covenant to seek the Lord, the God of their fathers, with all their heart and soul; and everyone who would not seek the Lord, the God of Israel, was to be put to death, whether small or great, whether man or woman.  (2 Chronicles 15:12-13 NAB)
If a man still prophesies, his parents, father and mother, shall say to him, “You shall not live, because you have spoken a lie in the name of the Lord.”  When he prophesies, his parents, father and mother, shall thrust him through.  (Zechariah 13:3 NAB)
Cursed be he who does the Lords work remissly, cursed he who holds back his sword from blood.  (Jeremiah 48:10 NAB)
 
 
judaism:
Erubin 21b. Whosoever disobeys the rabbis deserves death and will be punished by being boiled in hot excrement in hell.
Sanhedrin 58b. If a heathen (Gentile) hits a Jew, the Gentile must be killed. Hitting a Jew is the same as hitting God.
Minor Tractates. Soferim 15, Rule 10. This is the saying of Rabbi Simon ben Yohai: Tob shebe goyyim harog (“Even the best of the Gentiles (non-jews) should all be killed”).
Israelis annually take part in a national pilgrimage to the grave of Simon ben Yohai, to honor this rabbi who advocated the extermination of non-Jews. (Jewish Press of June 9, 1989, p. 56B).
Rabbi Yitzhak Ginsburg declared, “We have to recognize that Jewish blood and the blood of a goy are not the same thing.” (NY Times, June 6, 1989, p.5). Rabbi Yaacov Perrin says, “One million Arabs are not worth a Jewish fingernail.” (NY Daily News, Feb. 28, 1994, p.6).


islam:
Don’t bother to warn the disbelievers. Allah has blinded them. Theirs will be an awful doom. 2:6
# If you believe in only part of the Scripture, you will suffer in this life and go to hell in the next. 2:85
# If you believe in only part of the Scripture, you will suffer in this life and go to hell in the next. 2:85
# Kill disbelievers wherever you find them. If they attack you, then kill them. Such is the reward of disbelievers. (But if they desist in their unbelief, then don’t kill them.) 2:191-2
“Fight in the way of Allah.” 2:190, 2:244

... Ik ben voor een subsidiering van religion-cagefight-tv!

Puk, 24 november 2008, 14:31

Minister Plasterk zal naar alle waarschijnlijkheid niets doen met de opmerkingen van de VVD-er. Op 13 oktober schreef Plasterk een brief over dit onderwerp aan de Tweede Kamer. Deze sluit af met de volgende zinsnede: ‘De toegankelijkheid van het bestel voor kerkelijke en geestelijke organisaties is bijzonder en draagt bij aan wederzijds begrip en kennismaking tussen bevolkingsgroepen. De toegang van kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grondslag tot het bestel wijzigt in de nieuwe mediawet niet ten opzichte van de regels in de huidige Mediawet. Gezien de breed gedragen maatschappelijke consensus voor dit type omroep heeft het kabinet in de nieuwe Mediawet geen reden gezien dit te wijzigen.’

Sotexis, 24 november 2008, 14:36

HJ, 24 november 2008, 12:25

De vergiftiging van pubers met de sociaal religieuze waanzin van de linkse kerk en hun poliepen zoals Greempeace, Millieudefensie is net zo erg, zoniet erger dan de gods religieuze waanzin van gelovigen in een hiernamaals.

Daarom moeten ook al die ledenloze omroepen van de sociaal religieuze waanzinnigen, die vooral door de NOS en haar poliepen voortdurend geindoctrineerd worden ook verdwijnen.

De NOS zal m.i. dan ook uitsluitend een onzichtbaar of onhoorbaar technisch schakelstation zonder ook maar één enkele promotionele uiting van bestaan op radio of televisie mogen zijn.

Ed, 24 november 2008, 15:01

Het zou idd verboden moeten worden om kinderen met religie te indoctrineren. Dit zou pas mogen worden toegestaan vanaf 16 jaar.
Kinderen die worden opgevoegd met religie zijn in mijn ogen kindsoldaten.

Nuchtere Drent, 24 november 2008, 15:06

@GK

De evolutie is nooit bewezen maar ook niet ontkracht en zeker niet 60 jaar geleden al. De evolutietheorie is natuurlijk wel veel aannemelijker als de religieuze variant. Adam en Eva kregen twee zonen. En hoe ging het toen verder? Nam één van de twee z’n moeder?

Verder: De Telegraaf is de krant met de grootste oplage in Nederland. Dit zegt helaas niets over de kwaliteit er van.

Anders nog iets?

Een katholiek, 24 november 2008, 17:37

Beste atheïsten,

Ik word een beetje moe van jullie geblaat. Als jullie zo goed op de hoogte van alles zijn, hebben jullie ook de positieve kanten van een gelovig leven gehoord. Zeker de uitwerking die een kerkelijke gemeenschap op de wijk of stadsdeel heeft.
Jullie kramen een partij onzin uit en geloven daar zelf in. Ik word doodziek van jullie.

Jantje, 24 november 2008, 18:02

Ik vind dat ze alle egotrippers in de politiek eerst maar eens moeten verbieden. Dank u.

Kokterandus T, 24 november 2008, 18:05

@ door een katholiek;
Atheïsten kramen onzin uit? Op zijn minst verkondigen zij niet allerlei dogma’s waarbij het enige bewijs de bijbel is, een boek dat misschien goed verkocht wordt maar waarvan velen zich auteur mogen noemen (allemaal even waanzinnig) maar zeker niet god zelf. Een boek dat als gevolg daarvan vol staat met contradicties, en absurditeiten waarvan iedereen weet dat die eenvoudigweg in strijd zijn met Natuurwetten en alle proefondervindelijk onderzoek.Strijdig met de biologie, en strijdig met alle andere bekende wetenschappen. Gelovigen geloven het allemaal. Prima. Hun goed recht. Maar ga dan aub. niet mensen die dit niet geloven uitmaken voor “personen die onzin uitkramen” want je bevestigt daarmee alleen dat je intellectueel zwaar tekort schiet.

Agnost, 24 november 2008, 18:12

@ GK, 24 november 2008, 13:07
met: “@peter,co.uk: Met die ‘slecht geschreven roman’ bedoel je het meest gelezen en best verkochte boek sinds mensenheugenis? ”

u bedoelt de IKEA gids?

Overigens, ik vind dit een goed initiatief, discriminatie (ook in positieve vorm) is tenslotte verboden

Spiegelbeeld, 24 november 2008, 18:22

Gelukkig ben ik wijzer geworden. Levensbeschouwingen moeten de mond gesnoerd worden, aldus de aanhangers van de levensbeschouwing die bekend staat als “atheïsme”.

andere ed, 24 november 2008, 18:33

Beste kerkelijken,

Jammer dat jullie (maar niet uitsluitend jullie) zo vaak commentaar hebben zonder wat dan ook te onderbouwen (losse flodders over evolutie etc).

Maar los daarvan, waarom zouden we uberhaupt onze staat baseren op geloof? Ik vind dat alles basale dingen in onze staat, zoals onderwijs, poltieke partijen en staatsmedia (etc), strikt seculier moeten zijn. Er is geen enkele logische redenering om geloof als uitgangspunt te nemen. Als iedereen, volstrekt gelijkwaardig, iets anders gelooft, dan kun je op zo’n chaos toch geen staat op funderen?

Dat geloof ongeveer 30% van onze bevolking het leven in meer of mindere mate sjeu geeft, is geen reden om daarop een staatsstelsel te baseren, noch om het als randverschijnsel toe te staan. Prima dat gelovigen graag per tv communiceren. Als autofabrikanten reklame mogen maken, dan mogen gelovigen dat ook. Dus laat ze maar een zender oprichten. Maar voor elke niet-staatsmedia moet gelden dat ze pas subsidie kunnen krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook prima als ze weinig leden hebben, maar behandel dit soort media dan gewoon als een mislukte filmregisseur, of schrijver. Komt toch op hetzelfde neer?

Laat alle marginale (dus niet-staats-)omroepen maar onderlinge competitie aangaan voor subsidie, die beperkt is tot een maximum aantal omroepen. Criteria kunnen zijn: omvang ledenbestand, potentiele grootte doelgroep, potentiele inspiratiebron (kunnen mensen er in de brede zin iets van leren?), ...

Zo, stelletje kerkelijke huilebalken, kom dan eens met een LOGISCH voorstel, of beargumentering dat geloof een uitzonderingspositie zou verdienen! Ik heb nog niks fatsoenlijks hieronder gelezen.

Braafje, 24 november 2008, 20:27

Heerlijk om ze lekker kort door de bocht weer religie te kunnen bashen.
Feit is dat jeugdwerk op dit moment in veel steden word verzorgt door organisaties als Youth for Christ omdat er geen BETERE organisaties zijn.
Feit is dat er op dit moment veel organisaties in Nederland met een religieuze signatuur zeer gematigd zijn en veel ruimte geven aan andere levensbeschouwingen.
Feit is dat in Nederland je door het ruime aanbod ZELF kan kiezen wat je wilt, in plaats van een stel fanatieke anti-religieuzen die consequent in praktisch elk religie topic proberen hun mening door te drukken en zogenaamd overtuigende argumenten hebben om vooral zo min mogelijk aan religie te doen. Kijk eerst eens grondig in de spiegel en matig je hoge toon eens. Misschien is het dan in alle redelijkheid het kaf en het koren goed te scheiden. Ook in religieuze kringen zijn er slechte en niet werkende voorbeelden te noemen, maar dat is ook in niet religieus gelieerde kant zo.

En kom op met je lariekoek over evolutietheorie. Het is op dit moment nog voor een groot deel gebaseerd op aannames en dingen die je niet weet en niet kan zien, niet kan bewijzen en niet zeker weet, dus uit dat oogpunt ook voornamelijk geloven in.

Jan van Zwiet, 25 november 2008, 00:21

Ach Braafje,
Je lijkt zowat gefrustreerd, je laatste beetje houvast op de Nederlandse televisie. De reguliere zenders zijn nou eenmaal doordrongen van de evolutie theorie. 3 keer raden waarom? Je hebt vast wel eens van Cees Dekker gehoord, zeer gelovig man, maar in tegenstelling tot de meeste zeer intelligent. Want nou juist de intelligenten onder de gelovigen zien de waarheid van de evolutie theorie in: http://www.refdag.nl/artikel/1370585/Genesis+en+evolutie+gaan+goed+samen.html
Maar jij hebt deze vast al thuis liggen, want je komt mij over als iemand die het reformatorisch dagblad lees.
Ik moet eerlijk tegen je zijn ben ik ook een ‘fanatieke anti-religieus’ maar dat was je misschien al duidelijk.
Over de hoge toon waarop wij spreken. Ten eerste, mag ik? Ten tweede is de oorzaak eigenlijk dezelfde als de reden waarop u op hoge poten hier commentaar achter laat. Ik snap uw frustraties heel goed, ik heb de zelfde frustraties als u namelijk.
Ik word ook gek, van mensen die mij op de straat lastig vallen met de vraag of ik Jezus al ken. Van mensen die vinden dat abortus en euthanasie verboden moeten worden. Terwijl ik als atheïst niemand wat opleg of verbied, ik denk dat het hem daar in zit.
U vindt de evolutietheorie een slap aftreksel, maar ik de bijbel.
Zo ziet u, wij hebben veel gemeen.
Het probleem bij organisaties als Youth for Christ is dat deze mensen proberen te indoctrineren met het christendom.
Dat is jammer, en dat maakt het meteen niet de ‘beste’ organisatie, ik persoonlijk heb er nauwelijks over gehoord, maar wat ik gehoord heb wordt ik niet vrolijk van.
Gezamenlijk bidden, bijbel lezen, als een mens van rede en verstand zou ik in z’n omgeving spontane diarree krijgen. Maar goed, u heeft al weinig blijk gegeven van kennis over feiten, dus wat u aandraagt als feiten zullen we dan ook maar niet te serieus nemen.
M.v.g

D. G. Neree, 25 november 2008, 02:00

En worden vanaf nu kerken en sectes gewoon als verenigingen beschouwd en de belastingontheffingen die kerken hebben opgeheven?

andere ed, 25 november 2008, 10:10

@ braafje: je zei over de evolutie theorie: “... Het is op dit moment nog voor een groot deel gebaseerd op aannames en dingen die je niet weet en niet kan zien, niet kan bewijzen en niet zeker weet, dus uit dat oogpunt ook voornamelijk geloven in.”

Voorlopig zeg ik alleen dat, mocht je hierin gelijk hebben (wat aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet waar is), dan is om dezelfde reden het “bestaan” van “god” (oid) nog onwaarschijnlijker. Lees maar eens iets van Richard Dawkins. Daar word je wel blij van :)