word studentlid

— zaterdag 29 mei 2010, 09:40 | 0 reacties, praat mee

‘Geen fatsoenregels voor journalisten’

Aan een eenduidige richtlijn van de Raad voor de Journalistiek over fatsoen is geen behoefte. Dat verhoudt zich niet met de pluriformiteit van de pers. Media moeten hun eigen afwegingen maken. Wel is er behoefte aan discussie. 'fatsoen is een kwestie van smaak. Discussie kan je opvattingen daarover nuanceren en aanscherpen'. Dat zei Arendo Joustra, voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren, vrijdag tijdens zijn jaarrede. Laatste wijziging: 31 mei 2010, 11:03

Joustra reageerde op de commotie die is ontstaan over de berichtgeving over de 9-jarige Ruben, de enige overlevende van de Libische vliegramp. ‘Blijkbaar is er bij de buitenwacht een grote behoefte aan het streven van de media naar eenheid, consensus en eenvormigheid. Maar wie zit daar echt op te wachten? Ik pleit voor discussie en geen generieke maatregelen.’

Zo kondigde Ton Herstel, voorzitter van de Raad voor de Journalistiek, dinsdag aan met een aanscherping van de eigen leidraad te komen.

Joustra ziet de pluriformiteit van de media liever toe, dan afnemen. ‘Na de verzuiling zijn media naar elkaar toegekropen. In een verdringingsmarkt, die de mediamarkt per definitie is, is dat gevaarlijk. Het speelveld wordt kleiner in plaats van groter. Dat leidt tot kluitjesvoetbal en koekoek eenzang. In dat opzicht heeft Henk Hagoort, voorzitter van de Publieke Omroep, gelijk met zijn opmerking over drie keer de Volkskrant.´

´We hoeven niet verkrampt om te gaan met discussies over de herpositionering van kranten, weekbladen of tv/programma´s´, aldus Jourstra. Wel pleit hij er voor dat de hoofdredactie daarbij het voortouw neemt waarbij directies prima kunnen meepraten. ´Daar moeten we niet angsthazig over doen. Bovendien, als u het zelf niet doet, dan doet een doortastende eigenaar of financier het wel of gaat u ten onder.´

Joustra kapittelde de overheid vanwege het beperken van de openbaarheid. De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) wordt op verschillende manieren onderuit gehaald door de overheid zelf. Termijnen worden overschreden, gemeenten proberen geld te vragen voor het opzoeken van informatie en overheidsinstellingen worden op afstand gezet om maar niet onder de Wob te vallen.

´Nederland liep 30 jaar geleden voorop en bungelt nu ergens onder aan. Het gaat om informatie van de burgers zelf. Die moet beschikbaar zijn. Ik pleit er voor om daar bij de komende formatie afspraken over te maken.´

Het was de laatste jaarrede van Joustra. Na 8 jaar voorzitterschap stopt hij en wordt opgevolgd door Pieter Sijpersma.

Bekijk meer van

Raad voor de Journalistiek

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.