— vrijdag 24 april 2020, 10:30 | 0 reacties, praat mee

#Frontberichten gaat verder in het weekeinde

Het programma #Frontberichten (BNNVARA) gaat na 26 april verder in het weekeinde (vrijdag, zaterdag en zondag). Het succes en de functie van het programma vragen om een verlenging, aldus Sander van den Eeden, producent bij BNNVARA. Nu laat het programma nog elke avond op NPO 1 en 2 zien hoe de strijd tegen het coronavirus aan het front verloopt. De laatste weekeinde-aflevering is voorzien op zondag 31 mei.

#Frontberichten begon vrijdag 20 maart en al snel werden kijkcijfers behaald van rond de miljoen. Woensdag keken bijvoorbeeld een half miljoen mensen via NPO 2 en nog eens 342.000 mensen via NPO 1 naar de beelden gemaakt door mensen die rechtstreeks met het coronavirus te maken hebben. #Frontberichten brengt de kijker direct op de intensive care, in de verpleeghuizen, in de gehandicaptenzorg en het onderwijs. Dichterbij kan televisie bijna niet komen.

Van den Eeden: ‘We gaan met #Frontberichten een nieuwe fase in. Van boven op de ontwikkelingen naar iets meer beschouwing. We zullen de mensen die bijdragen insturen ook vragen iets meer te reflecteren op hun week en niet meer zoals nu te focussen op wat ze die dag hebben meegemaakt. Want van het coronavirus zijn we nog lang niet af.’ 

Het programma is bedacht door documentairemaker Geertjan Lassche, die de regie op zich heeft genomen. ‘Mijn lopende projecten stopten ineens en ik zat te denken wat ik nu zou kunnen doen en kwam met dit idee dat snel werd omarmd door BNNVARA en de NPO. Eerst was het plan iets wekelijks te doen en twee dagen later kwam het verzoek om meteen te beginnen en hebben we besloten het dagelijks uit te zenden.’ 

Binnen vijf dagen van idee naar uitzending, dat is misschien nog wel nooit vertoond. Er waren dan ook wat kunstgrepen nodig. Van den Eeden: ‘Met bestaande contacten in de ziekenhuizen hebben we de eerste afleveringen gemaakt. Daarna ging het heel snel vanzelf lopen. Nou ja vanzelf, we hebben een geweldige redactie die het allemaal begeleidt.’

Lassche: ‘De afgelopen weken zie je drie fases. Eerst werden mensen in de gezondheidszorg teruggefloten door hun collega’s van voorlichting. Toen die zagen dat het programma integer werd gemaakt en aansloeg, stimuleerden ze medewerkers juist mee te doen. Nu zien we dat ze de inhoud willen sturen en dan wordt het oppassen voor ons. Als het is bedoeld om bijvoorbeeld de privacy te beschermen, dan begrijp ik het. Maar we willen #Frontberichten wel echt van het front laten komen. Het moet journalistiek blijven en geen human interest worden. Het rauwe randje hoort erbij. Daar zijn we heel scherp op.’ 

Er werken ruim twintig mensen aan het programma. Zij beoordelen al het materiaal dat binnenkomt en kiezen er de beste verhalen uit. Lassche: ‘We willen voorkomen dat iemand in een badkamer een filmpje maakt dat lijkt alsof het uit het ziekenhuis komt. Het is echt heel veel werk om alles goed te beoordelen.’ 

Hij benadrukt het journalistieke gehalte van het programma. ‘Wij selecteren uit het bronmateriaal dat de mensen zelf maken. Omdat het rechtstreeks uit de brandhaarden komt, zien wij heel snel trends. We hebben antennes in het veld. Daardoor lopen we gemiddeld zo’n drie dagen voor op de andere media. Wij zagen eerder dat het misging bij de verpleeghuizen, dat de intensive care het redelijk onder controle kreeg en docenten hun grip op het onderwijs verliezen’.

Ik denk – ook al is vitaal Nederland er misschien klaar mee – dat het nog lang niet voorbij is.

Van den Eeden: ‘Met #Frontberichten hoor je ook een groep Nederlanders die anders nooit aan het woord komt. Je ziet ze niet in de talkshows. Het is echt een meerwaarde van dit programma. Hoewel een enkeling inmiddels ook daar is aangeschoven’.

Bij de aanvang van het project was er tijd en geld tot 28 april, het moment dat het kabinet een mogelijke versoepeling van de intelligente lockdown had voorzien. Maar voor Lassche was stoppen al snel geen optie. ‘Ik denk – ook al is vitaal Nederland er misschien klaar mee – dat het nog lang niet voorbij is. Het zou ook flauw zijn om te zeggen ‘het publiek is er klaar mee, zorgverlener bedankt, nu kappen wij er ook mee’. Volgens mij is het juist belangrijk dat journalisten doorgaan ook al bereik je misschien niet meer het miljoenenpubliek dat alleen shock and awe kijkt.’

En als documentairemaker heeft hij, hoe kan het ook anders, nog een plan. ‘Dit is voor mij meteen het voorwerk voor een documentaire die ik later dit jaar voor BNNVARA wil maken over Nederland in de coronacrisis gezien vanuit het perspectief van de zorgverlener’. 

Want eerlijk is eerlijk, het programma zorgt ook voor werk. Want de zelfstandig journalist Lassche is niet meteen optimistisch over de toekomst van zijn vak. ‘Ik moet nog zien dat de maatschappij weer helemaal op gang komt en de kansen op werk voor freelance journalisten terug zij op het oude niveau.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.