word studentlid

— maandag 26 februari 2024, 12:00 | 0 reacties, praat mee

Frits van Exter: Hoofdredacteuren - what’s in a name?

Frits van Exter: Hoofdredacteuren - what’s in a name?
© Duco de Vries

Frits van Exter denkt met je mee over journalistieke dilemma’s. Dit keer: Het Genootschap van Hoofdredacteuren wil dat bedrijven de titel ‘hoofdredacteur’ niet misbruiken om verwarring bij het publiek te voorkomen. Maar zijn ‘echte’ hoofdredacteuren zelf dan wel zo helder over hun functie? Laatste wijziging: 27 februari 2024, 08:19

Sinds 1 januari is Jildou van der Bijl ‘hoofdredacteur’ van de Hema. In deze nieuwe functie is zij verantwoordelijk voor het vertellen van verhalen over al het goede van het bedrijf.

Het Genootschap van Hoofdredacteuren had bezwaar gemaakt – tegen de titel, niet de benoeming.  ‘Het gebruik van de functietitel hoofdredacteur binnen een commerciële context wekt verwarring bij het publiek en kan worden gebruikt tegen de journalistiek’, schreef de voorzitter.

Daarbij stond iets op het spel: ‘De pluriforme en onafhankelijke journalistiek is een fundament van onze democratie, waarbij de hoofdredacteur als leider van een redactie niet alleen eindverantwoordelijk is voor de gepubliceerde content, maar te allen tijde ook de onafhankelijkheid van zijn redactie dient te beschermen’.

Eerder was het Genootschap met succes in het geweer gekomen tegen de benoeming van een ‘hoofdredacteur’ bij de gemeente Almere. Maar de Hema gaf niet thuis.

Het is goed dat het Genootschap wil waken over de integriteit van de professie. Het is een klus, want de Hema is niet de enige. Ik wil geen verklikker zijn, maar nu de democratie in het geding is, meld ik dat er ook op het stadhuis van Amsterdam een ambtenaar is die zich hoofdredacteur noemt.

Het roept wel de vraag op of alle échte hoofdredacteuren helder zijn over hun functie. Wie de ledenlijst van het Genootschap raadpleegt en online wat verder grasduint, kan ook in verwarring raken. Zo zijn er hoofdredacteuren die zich geen ‘hoofdredacteur’ noemen, maar ‘content manager’, ‘executive editor’ of ‘director content’. Er zijn collega’s die niet alleen de redactionele onafhankelijkheid bewaken, maar ook het bedrijfsresultaat: zij maken deel uit van directie of bestuur van hun dagblad, tijdschrift of omroep.

Sommige leden runnen ook een warenhuis of evenementenbureau en sturen redacteuren mee met lezers op reizen naar soms wat ongemakkelijke oorden als Saoedi-Arabië.

En voor de een zijn de grenzen van branded content veel rekkelijker dan voor de ander. Een collega is zelfs ooit berispt door de Stichting Reclame Code wegens al te opzichtige pleidooien voor bepaalde kruidenelixers.

Toevallig kwam ik ook vier leden tegen in een advertorial van Albert Heijn in het AD. Zij mochten hun favoriete recept uit de Allerhande noemen. De AD-hoofdredacteur meldt dat zij al sinds haar studietijd het recept chili sin carne uit het AH-blad gebruikt. Opgelet: Allerhande heeft zelf ook een ‘hoofdredacteur’.

Overigens is de ledenlijst van het Genootschap wel wat verouderd. Enkele hoofdredacteuren zijn niet meer in functie. Een collega werkt inmiddels als ‘design and content expert’ bij een bank.

Geen misverstand, ik neem niemand iets kwalijk. Het is voor iedereen een zware zoektocht naar een toekomst in een mediawereld vol bedreigingen. In de jaren dat ik lid was, ben ik zelf ook wel eens een grens overgegaan.

Het is ook begrijpelijk dat hoofdredacteuren willen dat er bij het publiek geen verwarring ontstaat over de afzenders van informatie. Maar de strijd om de zuiverheid van functietitels is misschien nu niet zo zinvol. Iedereen mag zich journalist of hoofdredacteur noemen. Het gaat om de vraag wie van hen ons meer of minder in verwarring weet te brengen.

Frits van Exter is voorzitter van de Raad voor de Journalistiek. Hij heeft geen stem bij de beoordeling van klachten. Hij verwoordt slechts zijn eigen mening.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.