mgm nvj maart

— donderdag 1 maart 2012, 11:18 | 0 reacties, praat mee

Freelancers goed voor diversiteit

Elk nadeel heeft zijn voordeel: noodgedwongen bezuinigen leidt vaak tot snijden in de vaste redactie en dus tot meer plek voor freelancers. Freelancers zijn in de optiek van freelance journalist Harriet Duurvoort onontbeerlijk voor een goed geoliede redactie: het is verfrissend en prikkelend om externe deskundigheid in te vliegen. ‘En het is de allereenvoudigste manier om een bepaalde mate van diversiteit te realiseren. Zonder dat men zich er ook maar een vinger aan hoeft te branden. Een uitkomst voor elke bindingsbange chef redactie’.

Laatste wijziging: 29 maart 2012, 12:25

We weten allemaal dat een evenwichtige weerspiegeling van verschillende groepen in onze inmiddels ‘superdiverse’  samenleving een volstrekte utopie is. Maar multiculturele thema’s vormen een blijvend hart van de maatschappelijke actualiteit. Het loont dus om te investeren in deskundigheid terzake.

Veel redacties willen in principe ook wel. Maar weten niet hoe. Gek genoeg wordt een snelle oplossing, cosmetisch misschien, waarbij men toch echt geen risico loopt, vaak over het hoofd gezien. Het is zo simpel: Breid het freelancerbestand uit. Werk het journalistieke bestelboekje bij, zodat je een kleurrijk reservoir aanlegt van journalisten die, volstrekt vrijblijvend, voor achtergrondreportages of essays ingezet kunnen worden.

Freelancers zorgen voor pit, creativiteit en frisse ideeën op een redactie. Ideaal, omdat je juist de vrijheid hebt expertise in te schakelen die je ter redactie mist. En voor de voor freelance journalisten zo kenmerkende nijvere geestdrift bovendien. Ruimte scheppen voor freelancers van verschillende achtergronden zorgt bovendien voor nieuwe perspectieven en het vermogen andere nuances in een verhaal te brengen. Voor betrokkenheid van nieuwe doelgroepen met het medium.

Ook stuiten veel redacties keer op keer op hun gebrek aan ‘insiders’ bij het maken van reportages. Invoelingsvermogen in wat er speelt op alle niveaus en binnen alle niches van de samenleving is geen overbodige luxe. En het leidt op de redactie tot interessante discussie.

Bovendien, ook niet onbelangrijk, het kost natuurlijk geen drol. Helaas voor freelancers is de wedde voor schrijfsels lager dan ooit, zo ondervond ook ik sinds ik mij opnieuw als freelance journalist op de markt begaf. Het is bijna liefdewerk oud papier, maar voor een hartstochtelijk journalist is het toch de liefde die overwint. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik heb in mijn journalistieke leven twee tijdschriften opgericht en gerund. Roof cross cultural magazine was een multiculti-glossy en Generation Now! werd als educatief jongerenblad, later ook tv-programma, vanuit een vanzelfsprekend diversiteitsperspectief gemaakt. Net als bij onze doelgroep was diversiteit zowel een wezenskenmerk als tegelijk ook eigenlijk geen issue meer.

Het waren kleine tokootjes dus vaste redacteuren waren sowieso te duur. Maar alle reden te meer om lekker uit te waaieren met een freelance regenboogredactie. Een boeiend klankbord dat een interessante inkijk gaf in allerlei actuele hete hangijzers.

Soms waren het journalisten die al lang niet meer de freelance journalistiek als hoofdbezigheid hadden. Maar dat wil niet zeggen dat men op ad hoc basis niet beschikbaar is.

Maak plaats voor freelance bijdragen. U wordt er alleen maar beter van. En zo niet, ach, u zit nergens aan vast.

Mocht uw journalistieke multiculturele balboekje wat sleets geworden zijn - mocht u ooit over iets dergelijks beschikt hebben, dan waarschijnlijk in een verfomfaaide agenda van ergens midden jaren negentig - dan help ik u graag op weg. Alvast wat hints: Contrast, mtnl, Fun x, wereldjournalisten, eutopia, en de talloze multiculturele sites. Om te beginnen, zoals u hoort voor elk wat wils. Programmamakers, publicisten, radiomakers, stukjesschrijvers van elke afkomst; ze bestaan, ze hebben ervaring, tijd en zin. Want met een ding hoeft u echt niet aan te komen: we willen wel, maar ze zijn er niet.

Harriet Duurvoort is mediaondernemer, freelance journalist en columnist van de Volkskrant

 

 

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.