Foto DNA: Protest in Heesch
‘Welbeschouwd heeft het veel weg van een filmdecor’, zegt Ruud Rogier over zijn foto in het Brabants Dagblad van donderdag 14 januari. ‘De mannen met witte puntmutsen kunnen zo het beeld in komen lopen.’
Op dinsdag 12 januari hoort hij dat er bij Heesch een nieuw asielzoekerscentrum is gepland. Het centrum moet tien jaar lang opvang bieden aan 500 vluchtelingen. ‘Als freelancer ben ik goeddeels afhankelijk van eigen initiatieven dus ik rijd op woensdagochtend naar de bewuste plek. Ik ga al te lang mee in dit vak om niet feilloos aan te voelen dat de boeren in deze contreien dit niet zonder meer zullen pikken. En dat begrijp ik ook, 500 asielzoekers is best veel. Mijn vermoeden is juist. Als ik bij de akker aankom hebben buurtbewoners zojuist protestborden geplaatst. Een petitie gaat rond en een cameraploeg van de regionale tv-omroep Dtv legt het vast.
Ik bel met de redactie van Brabants Dagblad in Oss. Die blijkt op dat moment niet geïnteresseerd. Als ik na wat omzwervingen ’s avonds tegen vijven thuis kom, belt hun verslaggever. Ik moet zo snel mogelijk terug naar Heesch want een groep jonge radicalen heeft de actie gekaapt. Ze hebben spandoeken in een boom gehangen, en een dood schaap! Als ik daar aankom blijkt het geen schaap maar een varken. Het anders zo vredige landschap ziet er ondanks de ondergaande zon luguber uit met zo’n kadaver aan een ketting. De buurtbewoners willen niet dat ik fotografeer. Ik leg uit dat deze smakeloze actie ook mij te ver gaat, maar dat dat juist aan de buitenwereld getoond moet worden.
Door mijn flitslicht krijgt het varken extra accent. Verslaggever Peter van Erp van Brabants Dagblad maakt ook foto’s. Met zijn smartphone. Best goede foto’s. Niet de mijne maar de zijne staat een dag later groot op de voorpagina van het AD. Ja, zo gaat dat tegenwoordig. Mijn foto komt flink aangesneden in Brabants Dagblad. ’s Middags staat hij ook in NRC Handelsblad. En ’s avonds komt hij langs bij De Wereld Draait Door. Gelukkig niet aangesneden.’
Praat mee