Jodal

— dinsdag 28 juni 2011, 10:48 | 14 reacties, praat mee

Forse verschillen HOI-cijfers

Het Instituut voor Media Auditing (HOI) heeft oplagecijfers over het eerste kwartaal van 2011 gepubliceerd. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar vertonen elektronische abonnementen over de hele linie een lichte (Nederlands Dagblad: +111), bescheiden (Reformatorisch Dagblad: +433) tot soms stevige (FD: +1.318 / NRC Handelsblad +4.109) groei. De e-abonnementen van De Volkskrant, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant daalden. De totaal betaalde gerichte oplagecijfers van de landelijke kranten laten een wisselend beeld zien: De Volkskrant (+15.144), nrc.next (+3.594) en Trouw (+798) zijn duidelijke winnaars, terwijl de rest van de landelijke kranten dalen - soms fors, zoals in het geval van De Telegraaf (-47.688) en NRC Handelsblad (-7.837). Van de gratis landelijke kranten steeg enkel De Pers in oplage (+73.154) terwijl Metro (-36.985) en Spits (-32.668) fors minder exemplaren verspreidden. Meer bij HOI [.pdf] Laatste wijziging: 15 mei 2014, 15:38

Bekijk meer van

HOI

Praat mee

14 reacties

Luc, 29 juni 2011, 11:33

Opvallendste gegegen uit de HOI-cijfers is de forse terugval van HP De Tijd. Bijna een derde van de oplage verdampt. Nu wordt duidelijk dat Frank Poorthuis een failliete boedel heeft overgenomen van zijn voorganger Dijkgraaf,die al een massale uittocht van goede medewerkers op zijn conto had staan. Lezers blijken en masse hun conclusies te hebben getrokken.

Paul Disco, 29 juni 2011, 12:30

@Luc
Hetgeen natuurlijk heel erg zonde is, want opiniebladen kunnen bij uitstek zinvolle duiders van nieuws zijn. Vergeet overigens niet dat het al langer niet geweldig gaat met HP De Tijd. Een eufemisme voor dat er al jaren meer geld uitgaat dan er in komt.

Geert Hunman, 29 juni 2011, 13:57

Een sector in nood valt nu eenmaal makkelijk ten prooi aan charlatans, en Dijkgraaf is zelfs onder deze kwalijke mensensoort een bijzonder schunnig exemplaar.

Dat neemt niet weg dat ik teleurgesteld ben in Poorthuis. Hij heeft niets gedaan om de transformatie van eigenzinnig opinieblad naar bedompt rioolblaadje te keren.

De nieuwe columnisten zijn oninteressante eigengeilers, de recensenten lichtgewichten en de journalisten… twitteraars.

Het blad neemt de behoeften van z’n potentiële lezersschare - libertijnser dan Elsevier, ironischer dan VN - gewoon niet serieus. Dan kunnen de oplagecijfers maar een kant op.

harald de haas, 29 juni 2011, 14:25

@Paul Disco
Dat werpt de vraag op hoe lang men bereid is de verliezen te dekken bij uitgever Audax. Zijn dat niet zuinige Brabanders die erg op de centen letten? Het aantal betaalde advertenties in HP is ook niet erg hoopgevend.

Frank Poorthuis, 29 juni 2011, 16:55

Dank voor alle opbeurende woorden. Maar het gaat heel goed met HP/De Tijd. Alleen laten HOI-cijfers zoals altijd de werkelijkheid van een paar maanden geleden zien. Het eerste kwartaal was inderdaad slecht. Daarom heeft HP toen ook een nieuwe hoofdredacteur gekregen die met de redactie binnen twee maanden een restyling van het blad heeft gedaan. Resultaat zal zijn dat de berichten over HOI-cijfers tweede kwartaal als titel hebben: HP telt weer mee! De oplagecijfers van mijn blad zijn sinds april met duizenden per week omhooggeschoten. We verkopen er in de kiosk inmiddels wekelijks anderhalf keer zoveel als Vrij Nederland, en sinds midden mei hebben we er al weer 1009 abonnees bij. En dat gaat maar door. Wij zitten hier dus met plezier door te werken aan een nieuw spetterend vakantienummer, waarvoor de nog steeds heftig in het blad gelovende uitgever Audax een paar ton in tv-reclame heeft gestoken. Hoezo depressie?
Frank Poorthuis
Hoofdredacteur HP/De Tijd

Paul Disco, 29 juni 2011, 22:31

@Frank

1.
“sinds april met duizenden per week omhooggeschoten”. Dat gaat om 9 weken. Hebben we het dan over ruim 18.000 in de plus? Dat lijkt me heel sterk. Ik krijg altijd een mismoedig gevoel van dit kaliber PR-berichten. Wat is het nut? Wie gelooft dit? We hebben het over een restyling en patsboem: dranghekken voor de deur. Nergens ter wereld vertoond, maar hier lukt dat.

2.
En is het echt zo dat we in de volgende meting zullen zien dat de losse verkoop van HP De Tijd 1,5x zo hoog is als die van VN? We gaan het volgen.

3.
En wat zegt die 1.009? Het ziet er nauwkeurig uit. Maar zijn het volop betalende abonnees? Is het een saldo, en/of hebben er ook nog mensen opgezegd? Zijn het tijdelijke abonnementen? Zijn het oud-abonnees die een geweldig cadeau hebben gekregen. Het lijkt mij overigens zinloos om accountants cijfers te laten controleren als er vervolgens van alles wordt geroepen zonder controle.

4.
‘De nog steeds heftig in het blad gelovende uitgever Audax’ heeft overigens ook niets genuanceerd bij de vorige publicaties. De berichten waren toen ook dat het blad er weer bovenop was gekomen.

Ik wil maar zeggen, de HOI-metingen zijn verworden tot een nutteloos spel voor de tribune. Ze roepen meer vragen op dan dat ze aan antwoorden geven. Het leidt er in ieder geval toe dat hoofdredacteuren dingen roepen die de geloofwaardigheid van hun merk niet ten goede komen.

Frank Poorthuis, 30 juni 2011, 13:52

@Paul Disco
Beste Paul, je hebt lang genoeg zelf met HOI-gegevens gewerkt om te weten hoe het werkt. Je weet heel goed dat ik verder niet in detail kan treden. Geloof mij nou maar: de HOI-cijfers van het tweede kwartaal zijn heel veel beter. Daar mag je me in september op afrekenen.

Truusje van Tol, 30 juni 2011, 15:05

Leuk zomernummer Frank. Ik heb me bescheurd om het interview met Mark Rutte, en zit me al te verkneukelen bij de gedachte aan boze lezersbrieven.

Laat je niet op de kast jagen door cijfers van alweer maanden geleden (dat laatste weet Paul Disco ook wel). HP/De Tijd ziet er journalistiek gezien duizendmaal beter uit dan onder je eh… illustere voorganger, alle reden om trots te zijn.
Miesmacherij kan altijd nog, maar nu niet.

Paul Disco, 1 juli 2011, 09:47

@Frank Poorthuis
Dank voor je reactie, ik ga het volgen. Ik kijk dan overigens wel naar de glijdend gemiddelde, want het is niet zo moeilijk om wat te schuiven met de kwartaalcijfers. Je kunt bijvoorbeeld in Q1 vrijwel niets doen, om dan in Q2 los te gaan. Gezien de trendreeks van HP’s oplage van de laatste 6 jaar zou dat zomaar kunnen. Dan nog 2 tips.

1.
Check nog even deze pagina: http://www.hpdetijd.nl/adverteren. Daar staan cijfers uit 2008. Dat riekt naar bedrog. Het is in elk geval ongeloofwaardig.

2.
Interessante campagne voor een opinieblad, te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=xpyqAS7bu9M. Met statements als Werkt vrije liefde bevrijdend en Lonkt de vrijheid van het platteland. Is er werkelijk ‘een paar ton in tv-reclame’ gestoken? Ik zou dat zelf veel te veel vinden, omdat je dan ofwel een erg hoge contactfrequentie hebt met de doelgroep, ofwel een heel breed bereik. Goedkopere en gerichtere alternatieven zijn er natuurlijk genoeg.

Luc, 8 juli 2011, 14:18

In Adformatie zegt Audax-directie dat stoppen met verlieslatende HP De Tijd ‘op dit moment geen optie is’. Dat is goed nieuws voor de redactie en de lezers. Toch blijft het curieus dat een blad gedurende het korte bewind van één hoofdredacteur een derde van zijn lezers en zijn reputatie van gezaghebbend verliest. Idee wellicht voor een student journalistiek om eens te reconstrueren wat er in dat ene jaar na het vertrek van Henk Steenhuis allemaal is gebeurd (misgegaan) bij HP.

JanD, 13 juli 2011, 11:58

Mevrouw Van Tol moet weer eens haar gal over mij spuwen. Je moet wat met te veel vrije tijd.
De feiten: mijn laatste kwartaal als hoofdredacteur van HP/De Tijd was Q2 van 2010. In Q1 van 2010 had HP/De Tijd een oplage van 24.000 en in Q1 van 2011 van 17.000. De daling kwam tot stand onder leiding van Boudewijn Geels en Eduard van Holst Pellekaan, die op interim-basis (bijna een jaar) het blad leidden.
Ik gun Frank Poorthuis de beste verkoopcijfers van de wereld en ik gun mevrouw Van Tol haar regelmatige zure oprisping - maar de feiten spreken voor zich. Ná mijn vertrek is de oplage van HP/De Tijd spectaculair gedaald.
Groet en kus,
Jan Dijkgraaf

Paul Disco, 13 juli 2011, 19:36

De oplagecijfers uit 2008 staan nog steeds op de site van HP. Evenals DMO cijfers uit 2006. Het zal veel werk zijn om het aan te passen, al vind ik 2 weken wel aan de ruime kant. Hier staat hoe het moet: http://book.pivotx.net/page/1-4-1. Het kan natuurlijk ook zijn dat HP geen prioriteit heeft liggen bij adverteerders. Kan ik me ook wat bij voorstellen. Maar dan weet ik nog een kleine besparing: abonnement bij het HOI opzeggen.

Boudewijn Geels, 15 juli 2011, 13:16

Het is een tikkeltje gewaagd van Jan Dijkgraaf om naar de HOI-cijfers te verwijzen. Een feit is namelijk dat er sinds zijn aantreden als hoofdredacteur van HP/De Tijd zo’n zesduizend abonnees zijn afgehaakt (zo lang hun lopende abonnement nog niet daadwerkelijk was beëindigd bleven ze meetellen in de HOI-cijfers).
Dat Q1 van 2011 qua losse verkoop bleekjes afsteekt tegen Q1 van 2010, komt mede doordat we begin vorig jaar uitstekend hebben gescoord met de ‘Undercover bij de PVV’-serie. Jan, daarvoor nogmaals chapeau.

harald de haas, 15 juli 2011, 16:10

Zesduizend abonnees afgehaakt, dat is nogal wat. Weten Jan Dijkgraaf en/of Boudewijn Geels ook waarom velen hun abonnement niet wilden verlengen? Daar is ongetwijfeld onderzoek naar gedaan. Wellicht kunnen ook andere kranten/bladen daar een les uit trekken.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.