Forse omzetgroei voor De Persgroep in 2018

Uitgeverij De Persgroep heeft vorig jaar een omzet van 1,6 miljard euro behaald - een groei van negen procent. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) groeide afgelopen jaar met 11 procent naar 241 miljoen euro.
De uitgeverij maakt van de online activiteiten een nieuwe pijler, naast uitgeef- en uitzendactiviteiten. Online Services zal volgens De Persgroep in dit jaar naar verwachting ruim 170 miljoen omzet leveren. Vorig jaar was dat volgens De Persgroep nog 100 miljoen.
De verbetering van het rendement is over de drie landen zichtbaar, meldt de uitgeverij. Door de volledige overname van Medialaan steeg de EBITDA-resultaat in België naar 95 miljoen euro. In Nederland groeide dat cijfer met zeven procent naar 130 miljoen euro. In Denemarken steeg dat resultaat naar 16 miljoen euro.
Ondanks de enorme impact van de digitalisering, is het intussen duidelijk geworden dat online en offline media nog lange tijd naast elkaar zullen blijven bestaan. Vanzelfsprekend groeien online media, maar er zijn grote verschillen per mediumtype en per type mediagebruiker. Ook de adverteerders verschuiven hun budgetten in functie van die veranderende markten”, aldus De Persgroep.
De uitgeverij zegt “offline media te blijven koesteren” maar zal zwaar blijven inzetten op de digitale groeimarkten.
Financieel topman Piet Vroman noemt de financiële resultaten het gevolg van gezonde groei. “De omzet en winstgevendheid zijn in 2018 mooi gegroeid en met een verdubbeling van de operationele vrije kasstroom naar 134 miljoen euro hebben we de middelen om verder te investeren in de uitbouw van ons mediabedrijf”, aldus Vroman.
Topman Christian Van Thillo: “De uitdagingen in een razendsnel veranderende markt zijn enorm, maar we richten ons vooral op de groeikansen die de digitalisering ons biedt. Daar ligt de focus voor de volgende jaren en dat willen we combineren met het behalen van mooie rendementen waardoor we voldoende middelen genereren om onze strategie waar te maken.” Meer bij De Persgroep
Praat mee