Fors minder online bezoek L1
De regionale omroep L1 heeft over 2014 een licht verlies geleden van 3.268 euro, blijkt uit het recent verschenenjaarverslag. Over 2013 maakte de omroep nog een winst van 640.041 euro. De samenwerking op het gebied van online nieuwsvoorziening met Media Groep Limburg (MGL) en L1 in het vorig jaar gelanceerde 1Limburg heeft een negatief effect gehad op de eigen bezoekcijfers. Waar de L1-site maandelijks nog ruim 5,5 miljoen bezoekers trok, is dat in 2014 gedaald naar rond 1,8 miljoen. Volgens L1 zeggen die cijfers niet zo veel, omdat de functie van de L1-site is veranderd van nieuwssite naar promotie en service. "Vergelijkende cijfers zijn daardoor niet mogelijk", stelt het jaarverslag. De bezoekcijfers voor 1Limburg zijn nu iets meer dan 5 miljoen per maand, maar dat is de helft van wat bij de lancering van 1Limburg als streefgetal werd genoemd. De omzet steeg 1,5 procent - grotendeels een gevolg van indexering van de rijksbijdrage, groei aan online inkomsten en bartervergoedingen.
Het afgelopen jaar heeft L1 zich voorbereid op de situatie vanaf 2017, wanneer de aangekondigde bezuinigingen vanuit het Rijk worden doorgevoerd, onder meer door samenwerking te zoeken met Omroep Zeeland en Omroep Brabant. Alle partijen houden daarbij hun eigen merknamen.
L1 kampt wel met afgenomen kijk- en luisteraantallen. Die daalden in 2014 met respectievelijk 2,6 en 1,1 procent. De daling in online bezoek op L1 is geen probleem, aldus hoofdredacteur Leo Hauben: “Nu de eerste laag van het nieuws is verplaatst naar 1Limburg, kunnen we via L1.nl onze programma’s beter presenteren.”
Meer in L1 Jaarverslag 2014 [.pdf]
Praat mee