Bereik regionale omroepen daalt
Steeds minder mensen volgen nieuws en achtergronden uit hun eigen regio via de programma's van de regionale omroepen op radio en tv. Dat blijkt uit het jaarverslag van ROOS (.pdf), de Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking, dat maandag is gepubliceerd. 2012 gaat de boeken in als het eerste jaar sinds tijden dat de regionale radiostations niet overall marktleider waren. Het gemiddelde marktaandeel van alle regionale radiozenders bedroeg vorig jaar 11,5 procent. Een jaar eerder was dat 11,9 procent. ROOS meldt verder dat de cijfers van nieuwe media wel flink stijgen. Waar in 2011 de regionale omroepen ‘online’ bijna 200 miljoen keer werden bezocht steeg dit bezoek in 2012 naar ruim 338 miljoen bezoeken.
Praat mee
1 reactie
Herman Spinhof, 3 juni 2013, 19:00
Kop ‘bereik regionale omroepen daalt’, suggereert dat de regionale omroepen minder mensen bereiken. Dat is niet zo. Minder mensen nemen het regionale nieuws tot zich via de traditionele kanalen (radio en tv) van de regionale omroepen. Maar het aantal (en dus bereik) online stijgt! Zoals bij alle nieuwsmedia het geval is. De regionale omroepen lopen daarmee niet uit de pas.