word studentlid

— woensdag 25 mei 2022, 12:41 | 0 reacties, praat mee

Flink meer omzet, forse groei exclusief digitale inkomsten bij Nederlandse mediabedrijven

Flink meer omzet, forse groei exclusief digitale inkomsten bij Nederlandse mediabedrijven
NDP Nieuwsmedia / GfK Trends

Een krachtig herstel van de advertentiemarkt en groei van inkomsten vanuit digitale activiteiten hebben bij nieuwsbedrijven aangesloten bij NDP Nieuwsmedia geleid tot omzetgroei en meer investeringen in redacties. Dat meldt NDP Nieuwsmedia in het jaarverslag over 2021. Laatste wijziging: 26 mei 2022, 10:52

Investeringen in redacties groeiden in 2021 met ruim 2 procent naar 349 miljoen euro. Driekwart van dat bedrag bestaat uit personeelskosten. De omzet van aangesloten bedrijven groeide met 5 procent naar 1,161 miljard euro. In 2020 was de omzetgroei minder dan een procent.

De advertentieomzet was eind 2021 weer terug op het niveau van voor de coronatijd, meldt NDP Nieuwsmedia. De inkomsten groeiden in 2021 met 15 procent.

“De lezersmarkt, bestaande uit abonnementen en losse verkoop, boekte een groei van ruim 3 procent. Na de uitbraak van de pandemie in 2020 was er een grotere behoefte aan nieuws en duiding. In 2021 heeft deze ontwikkeling zich voortgezet. Vooral digitale proposities deden het goed. De digitale versie van de krant en om abonnementen op premium artikelen maakten in 2021 een omzetgroei door van 33 procent”, meldt het jaarverslag.

Hoewel de inkomsten uit enkel digitale activiteiten nog altijd een relatief bescheiden deel uitmaken van de totale omzet (waarin ook de mix digitaal/hybride) nam dit belang flink toe. De omzet uit puur digitale activiteiten stegen in 2021 met 33 procent, van 74 miljoen in 2020 naar 99 miljoen euro vorig jaar.

Nederlanders gebruiken doordeweeks veel media, met een mix van gedrukte en digitale krant, nieuwssites/apps, nieuws via radio en sociale media en nieuws via televisie. Die laatste categorie piekt op de klassieke journaaltijd van 20 uur ‘s avonds.

Verder genieten Nederlandse nieuwsbedrijven een hoge mate van vertrouwen bij nieuwsconsumenten. “Binnen de EU behoren de Nederlandse media tot de meest vertrouwde bronnen. Ook zijn er in ons land relatief minder zorgen over nepnieuws”, citeert NDP Nieuwsmedia eerder onderzoek van het Commissariaat voor de Media.

Meer informatie in NDP Nieuwsmedia’s interactieve Jaarverslag 2021.

Bekijk meer van

NDP Nieuwsmedia

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.