Facebook neemt maatregelen tegen clickbait-artikelen

Facebook heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om misleidende, sensationele of spam-achtige artikelen uit de nieuwsfeed te weren. Het moet de hoeveelheid clickbait-stukken die gebruikers onder ogen krijgen flink reduceren, belooft Facebook.
Facebook gaat nu ook meewegen hoe een artikel in een Facebook-post wordt aangeprezen, naast een beoordeling over de het artikel zelf en waar die pagina staat (met andere woorden, is dat een bekende of obscure nieuwsbron). Er wordt nu ook gekeken naar de bewoording van de kop. “We gaan nu apart beoordelen of een kop met opzet informatie achterhoudt of informatie overdrijft”, stelt Facebook.
De nieuwe beoordeling van potentiële clickbait wordt in meerdere talen getest. Facebook heeft lijsten aangelegd van termen die populair zijn in clickbait-stukken. “Dit is te vergelijken met hoe e-mailspamfilters werken”, aldus het netwerk. Facebook waarschuwt dat bedrijven die op deze wijze artikelen aanprijzen, het verkeer zullen zien dalen.
De remedie is eenvoudig, stelt Facebook: uitgevers moeten geen sensationele koppen of clickbait-artikelen aanbieden. Het algoritme zal dan de reguliere stukken weer voorrang geven in de nieuwsfeed. Meer bij Facebook
Praat mee