Facebook Live krijgt reclame
Sociaal netwerk Facebook gaat live-video van 'prominente videopartners' voorzien van reclame, meldt vaksite Adformatie. Persoonlijke videostreams zouden voorlopig niet van reclame worden voorzien.
Er is sprake van mid-roll advertenties, wat betekent dat de reclame wordt afgespeeld als de video al bekeken wordt, in tegenstelling tot YouTube, waar de reclame vooraf wordt gepresenteerd. Die reclamevorm zou volgens Facebook-topman Zuckerberg “de kijkervaring verpesten”.
Het zou volgens Adformatie om reclame van lopende campagnes, die maximaal 15 seconden duren. Vaksite Advertising Age, waar Adformatie naar verwijst, schrijft dat Facebooks live videostreams sterk in opkomst zijn, maar vaak om deprimerende redenen: aanslagen of schietpartijen. Een vrouw streamde vorige maand hoe haar ongewapende vriend overleed na te zijn beschoten door de politie van Minnesota.
Facebook moet tijdens zulke momenten geen reclame introduceren. Ook willen bepaalde merken tijdens tragedies niet of minder adverteren. Volgens kenners kan reclame op Facebook Live een succes worden als de commercials speciaal voor het kanaal zijn geproduceerd. Meer bij Advertising Age
Praat mee