‘Europese online media hebben trouwste bezoekers’
Online media in West-Europa hebben de meest loyale bezoekers ter wereld. Van alle internetters keert 42 procent minimaal om de dag terug op de website van een nieuwsmedium. In andere delen van de wereld ligt dat percentage tussen de 22 (Verenigde Staten) en 40 procent (Centraal- en Oost-Europa).
Dat blijkt uit onderzoek van Chartbeat, dat de consumptie van online content in de winter van 2016 tegen het licht hield. In het resulterende rapport Insights from around the world redeneert de maker van analyse-tools voor uitgevers dat Europese mediamerken het moeten hebben van een sterke band met de lezer. Ook speelt het feit dat het Europese medialandschap niet zo overspoeld is met titels een rol.
Hoewel de Europese internetter het meest trouw is, is zij ook de meest vluchtige. Volgens het onderzoek van Chartbeat blijven Europeanen gemiddeld 30 seconden hangen bij een online bericht dat ze aanklikken. Daarmee zijn Europeanen het snelst weg van alle internetters. In andere werelddelen gaan bezoekers gemiddeld tot wel 8 seconden langer om met content.
Tevens blijkt dat 48 procent van de website-bezoekers in West-Europa via een zoekmachine binnenkomt en dat social media voor websites goed is voor 32 procent van alle bezoekers. Meer bij Chartbeat (PDF)
Praat mee