word studentlid

— donderdag 22 maart 2018, 08:50 | 0 reacties, praat mee

Europese Commissie wil nieuwe belasting voor techbedrijven

Europese Commissie wil nieuwe belasting voor techbedrijven
ANP

De Europese Unie is van plan een nieuwe belastingmaatregel te introduceren voor technologiebedrijven, die inkomsten op digitale activiteiten belast in het land waar die wordt gegenereerd, versus belasting op de totale omzet in het land waar het bedrijf gevestigd is. De nieuwe werkelijkheid van de digitale economie vereist zo'n nieuwe kijk op belastingheffing, aldus eurocommissaris Pierre Moscovici (Belastingen). Laatste wijziging: 22 maart 2018, 08:55

Bij een toelichting op de plannen afgelopen woensdag stelde Moscovici dat online activiteiten (iets liken, een commentaar achterlaten of een video uploaden) een kettingreactie van zakelijke transacties in gang zet, die een niet-onaanzienlijke winst oplevert voor de bedrijven.

“De digitale revolutie heeft onze economie op z’n kop gezet”, aldus Moscovici. Omdat er nu niets geregeld is, levert zulke activiteit ter plekke veel lidstaten niks op, met een oneerlijk speelveld voor digitale of traditionele bedrijven tot gevolg.”

Een land als Ierland, waar onder meer Facebook en Apple hun Europese hoofdkantoor hebben gevestigd, heeft bezwaren tegen de belastingplannen, die het veel geld zou kosten. Er is een heffing van rond 3 procent voorgesteld op alle transacties waarbij gebruikersdata wordt verkocht, er gerichte reclame wordt vertoond of systemen waarbij kopers en verkopers bij elkaar worden gebracht.

Dat zou volgens schattingen zo’n 5 miljard euro aan inkomsten opleveren. Om dubbele belasting te voorkomen kunnen bedrijven zulke betalingen weer aftrekken van hun reguliere omzetbelasting - nog een reden waarom de voorstellen niet juichend zijn ontvangen in Ierland.

Voor de plannen in wetgeving kunnen worden omgezet is unanieme instemming van alle lidstaten vereist. Meer bij de Europese Commissie | New York Times

Bekijk meer van

Europese Commissie

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.