— vrijdag 17 december 2010, 09:00 | 0 reacties, praat mee

‘Één voor allen, allen voor één!’

Laurens Borst hield drie jaar lang zijn kaarten tegen de borst. Maar vorige week kwam de zendermanager met een – voor Hilversumse begrippen – revolutionair plan voor Radio 1. 
Hij wil dat programma’s overdag niet meer aan één omroep worden toegeschreven, maar gezamenlijk worden gemaakt. De reacties zijn, vooral op de werkvloer, gematigd positief. Laatste wijziging: 18 maart 2014, 12:41

‘One for all, all for one’, grapt Laurens Borst een dag voordat hij medewerkers van Radio 1 tijdens een NPOX-debat gaat vertellen wat hij met de zender van plan is. Maar hij weet nog niet of het motto van de drie Musketiers goed zal vallen in de zaal. Dat hangt van de sfeer af. Een paar maanden geleden was een discussie over zijn zender nogal grimmig geweest. En ook tijdens zijn inventarisatieronde bij de vijftien betrokken omroepen ging het er vaak fel aan toe. Uitspraken over de nieuws- en sportzender varieerden van braaf, maar betrouwbaar tot versnipperd en visieloos.

Die visie is er nu. En niet de omroepdirecties, maar de programmamakers kregen de primeur. ‘Het gaat om hen: zij moeten er uiteindelijk mee aan de slag. Als zij de voordelen zien, kunnen ze me helpen om de directies te overtuigen’, zegt de zendermanager, bevlogener dan hij tijdens eerdere interviews liet blijken.

Volgens zijn plan blijven dezelfde vertrouwde presentatoren tussen 6 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds achter de microfoon. Maar de samen­stelling van hun programma’s zou anders kunnen: omroepen profileren zich dan overdag niet meer met hun programma’s, maar met hun specialisaties. Die verandering zou nodig zijn om Radio 1 sterker te maken op het gebied van nieuws, opinie, verdieping en duiding.

Een paar fictieve voorbeelden: ‘Als het onderzoeksprogramma Argos nieuws heeft, hoeft het niet meer te wachten tot zaterdagmiddag. Kees Boonman van TROS Kamerbreed kan ook woensdagochtend een politieke column voorlezen. En een NOS-reporter kan reportages over de ijsdichtheid in Friesland melden in alle uitzendingen overdag.’

Onvermijdelijk is dan dat een coördinerend team of hoofdredactie de leiding neemt. Een heet hangijzer bij de publieke omroepen, maar een aantal programmamakers komt tijdens de presentatie van Borst de dag ernaar zelf al met die suggestie. De NPO (Nederlandse Publieke Omroep) wil die taak niet op zich nemen. ‘Gaan jullie daar zelf maar een paar dagen voor op de hei zitten’, zegt Borst tijdens de presentatie. Omroepdirecties moeten vooral niet denken dat de NPO de macht wil overnemen.

Om nog een misverstand te voorkomen: Radio 1 moet geen nieuwsfabriek worden. ‘Het gaat nadrukkelijk niet om een volledig geïntegreerde redactie. Ieder programma houdt zijn eigen plek, maar liefst wel dichter bij elkaar. De omroepen kunnen zich blijven profileren, maar versterken elkaar met hun kennis en specialismen. De mix wordt daardoor beter. Er kan ook efficiënter worden vergaderd als de eindredacteuren van de verschillende programma’s een paar keer per dag bij elkaar komen.’

In de avond en het weekend hoeft niet veel te veranderen van Borst. De omroepen kunnen zich dan blijven profileren met programma’s als OVT, Kunststof, Plots, Bureau Buitenland en de TROS Nieuwsshow. Maar nieuws blijft wel altijd leidend. Net als nu kan alles zo nodig worden omgegooid.

De omroepbezuinigingen staan voor de deur. Spelen die nog een rol? ‘Dit plan komt niet voort uit een mogelijke bezuiniging. Maar als er geld af moet, kunnen we dat in de gezamenlijkheid waarschijnlijk beter opvangen.’ Hoeveel Radio 1 moet bezuinigen is nog niet bekend. En dan lijkt het er ook nog op dat er in 2016 maximaal acht omroepen overblijven.

Henk Hagoort, voorzitter Raad van Bestuur (NPO), zegt een dag na de presentatie, als de stof is neergedaald: ‘Aan de voorkant ziet het borduurwerk van Borst er mooi uit. Maar aan de achterkant zal het nog ingewikkeld worden. Ik vind het een heel goed idee om Radio 1 overdag uit de veilige hokjes van de afgebakende programma’s te halen. Maar daar is wel een coördinerend team of hoofdredactie voor nodig, het is aan de omroepen om dat te regelen.’

Gezamenlijke huisvesting hoort daar wat hem betreft bij. ‘Niet op één grote redactie met driehonderd journalisten. Maar wel zo dat ze elkaar beter kunnen vinden.’ Het NOS-gebouw zou het meest voor de hand liggen, omdat daar ook de studio’s zijn. Maar fysiek kunnen daar moeilijk een paar honderd mensen bij.

Volgens Hagoort is de volgende stap één of twee toekomstscenario’s maken en de specialisaties van alle betrokken omroepen inventariseren. Hij wil er druk achter zetten dat het plan met ingang van het nieuwe seizoen (01.09.11) ingaat. Maar met of zonder pressie: de uitvoering van ‘one for all, all for one’ blijft de verantwoordelijkheid van de omroepen.


——-

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.