Een quiz om op te drinken
Mark Koster was 29 januari te gast bij de maandelijkse Mediaquiz in Café Willem Slok in Utrecht. Hij is, met fotograaf Frank Groelinken, graag onder vrienden. Nodig hem ook uit via: koster@villamedia.nl
Journalisten die niet alles weten kunnen mooie verongelijkte gezichten trekken. Tijdens de nieuwsquiz in café Willem Slok is het alsof het continu rectificaties regent: de gedubbelcheckte antwoorden blijken vaak toch niet te kloppen. En dan valt op dat journalisten er niet van houden om gecorrigeerd te worden. Uitbater Ton van den Berg organiseert de show, omdat het amusant is, maar ook om de omzet te verhogen. ‘De journalistiek is verzakelijkt’, mokt de oud-journalist. ‘Journalisten gaan niet meer naar het café. Met deze quiz creëer je een aanleiding om weer te drinken.’
Van den Berg werkte voor het UN en later voor Ons Utrecht, het huis-aan-huisblad dat in 2009 op last van toenmalig burgemeester Wolfsen werd vernietigd vanwege een publicatie over zijn royale declaratiegedrag. De kroegbaas kent alle elf teams die meedingen naar ‘de cup met de lelijkste oren’. De minst ambitieuze deelnemers zijn de dames van AmberAlert. Dit team, bestaande uit een studente journalistiek, een verpleegster in opleiding, een werkzoekende ex-secretaresse en een economie-docente, hebben maar één doel: niet laatste worden. ‘In onze statuten staat dat we ernaar moeten streven tenminste als één na laatste te eindigen’, legt Berdine Kok, de docente, uit. Dat lukt wonderwel, want na één speelronde loopt één team al mokkend de kroeg uit. Stom, want de leukste grappen moet spreekstalmeester John Driedonks, radiodocent aan de SvJ, dan nog maken. Op de vraag uit de zaal wie Beyoncé is zegt hij: ’Dat is een paddenstoel gevuld met roomkaas.’
Praat mee