website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Een kwestie van vertrouwen

Dominique Haijtema — Geplaatst in Journalistiek op woensdag 12 oktober 2016, 09:32

© Truus van Gog

Opinie Het telefoontje kwam op een maandagmiddag. Eerst verstond ik weinig van wat de vrouw aan de telefoon mij probeerde te vertellen. Ze was woedend. Een half uur later was het helder. Zij was gefotografeerd en geïnterviewd voor een achtergrondartikel in Management Team. Het ging over plastische chirurgie en wat deze dame allemaal aan haar uiterlijk had laten doen om zakelijk succesvoller te zijn.

Er was alleen een klein probleem. De freelance journalist had het vooraf ietsje anders voorgesteld. Het artikel zou bedoeld zijn voor de promotie van de cosmetisch arts. En zeker niet voor een paginagroot beeld en artikel in een magazine dat niet alleen haar klanten, maar ook haar ouders, buren en kennissen lazen. Het regende al de hele ochtend telefoontjes. Of het artikel onmiddellijk verwijderd kon worden?

Ik had als hoofdredacteur het artikel goedgekeurd en was al verbaasd dat verschillende mensen bereid bleken om op deze manier openlijk over hun cosmetische ingrepen te vertellen. De freelance journalist was vervolgens onbereikbaar voor commentaar. Het was de eerste en laatste keer dat we zaken met haar deden.

Vertrouwen is een van de belangrijkste aspecten van ons vak. Het is wellicht zo vanzelfsprekend dat we er te weinig aandacht aan besteden. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren dat het een onderdeel was van mijn opleiding journalistiek. We leerden verschillende technieken voor ons vakmanschap, maar wat ben je als vakman waard als je niet wordt vertrouwd? Als we niet doen wat wij zeggen en niet zeggen wat wij doen kunnen we niet verwachten dat we worden geloofd. Een van mijn lievelingsschrijvers, Charles Handy, zei in een interview dat ik met hem had: ‘Vertrouwen is als glas, eenmaal gebroken is het nooit meer hetzelfde.’

Zonder vertrouwen is een relatie of communicatie meestal weinig effectief. We zeggen niet wat we echt vinden, houden informatie achter en laten onszelf niet aan de ander zien. Voor een interview is een gebrek aan vertrouwen dan ook funest. Iemand vertrouwt ons wel of niet iets toe en hoe we daar mee omgaan bepaalt vaak de kwaliteit van onze verslaggeving.

Maar hoe zorg je voor voldoende vertrouwen? Dat klinkt makkelijk en voor de hand liggend: door zelf transparant te zijn: wat wil je bereiken, wat heb je van de ander nodig en waarom? Met goede afspraken en heldere wederzijdse verwachtingen kom je een heel eind. De praktijk wijst echter uit dat wij ons niet altijd aan afspraken houden en ons eigenbelang soms zwaarder laten wegen dan zorgvuldigheid en betrouwbaarheid.

Ik moest die maandag eerlijk gezegd eerst een beetje lachen om de ophef die de vrouw veroorzaakte. Tot ik me realiseerde dat dit incident niet bijdraagt aan een positief beeld van de journalistiek.

Iedereen verdient vertrouwen, maar daar moet je dan wel steeds je best voor blijven doen.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.