ED: glossy in strijd tegen oplagedaling
Het Eindhovens Dagblad komt eind november voor het eerst met een glossy, Frits. De naam is ontleend aan de geliefde oud-Philips-topman. “Frits is een vlot geschreven stadsglossy. Een tikkeltje eigenwijs en kritisch maar wel met een positief geluid”, zegt redactioneel manager Hans Matheeuwsen over het magazine dat zich richt op 35-plussers in Zuidoost-Brabant die behoren tot de hogere inkomensklasse. Frits wordt zes keer per jaar uitgegeven en zal telkens ongeveer 160 pagina’s tellen.
De oplage is 25.000 exemplaren waarvan het grootste deel gratis bij de doelgroep wordt bezorgd.
Daarnaast komt het blad, dat in de losse verkoop 5,95 gaat kosten, ook in de kiosken te liggen. Een jaarabonnement kost 27,50 euro.
Het Eindhovens Dagblad is een uitgave van Wegener NieuwsMedia. Voor het ED heeft het uitgeven van een tijdschrift vooral een economische reden. “We kampen met een teruglopende krantenoplage”, constateert hoofdredacteur Henk van Weert. “Hiermee wordt het fundament onder de uitgeverij breder op een journalistieke verantwoorde manier.”